Woensdag 25/11/2020

Laatste voorronde Eurosong houdt bodemniveau aan - Echo's uit een tranendal

ParanoiacsBeeld UNKNOWN

Vier voorrondes had de openbare omroep nodig om een gezant te vinden die België dit jaar kon vertegenwoordigen op het Eurovisiesongfestival in Belgrado. Het deelnemersveld deed - met nogal wat restanten van Idool, X - factor en Star Academy - bepaald tweedehands aan, en het niveau had nooit lager gelegen, maar als allerlaatste kandidaat wist Sandrine toch nog een goeie indruk te maken.

'Vagabundo' door Francesco Palmeri
Eén blik op zijn cv, en je zag meteen dat Palmeri een nauwelijks goed te praten liefde voor kitsch achter zich aan sleepte. Hij deelde een verleden met de producer van The Confetti's, maakte twee singles met Sandra Kim en vergezelde Belle Perez tijdens haar passage in het Sportpaleis.

In een poging zijn kansen enigszins op te krikken had de Italiaanse Belg een tekst verzonnen waar Spaans naadloos in Frans versmolt, en een koortje Afrikaanse mama's voor een mespuntje exotiek zorgde. Niettemin leek het resultaat helemaal nergens naar: 'Vagabundo' liep verloren tussen de goede bedoelingen, vertikte hardnekkig om een eigen karakter te ontwikkelen en riep meer herinneringen op aan Julien Clerc dan een nuchter mens verdragen kan. Het geheel klonk licht als helium en bleek al vervlogen voor de laatste noot goed en wel was uitgestorven. Waarmee meteen het enige pluspunt van de song in kwestie was aangestipt.

Commentaar van de jury:
| Marcel Vanthilt:
"Het trippelt vrolijk heen en weer, maar dan is het weg."
| Kris Wauters: "Dit is minstens een Radio 2-hit."


'Shout It Out' door Paranoiacs

Wat ons betreft was Eurosong de geknipte biotoop voor de Paranoïacs. De trots van Bornem teert tenslotte al vijftien jaar op dat ene nummer waarvan niemand zich vandaag de titel nog kan herinneren, en zelfs op het hoogtepunt van hun carrière bestond de voornaamste verdienste van de gebroeders Stevens erin dat ze braafjes in de schaduw van de Ramones bleven staan.

Bijna een kwarteeuw na hun ontstaan was de wanhoop groot genoeg om zelfs een deelname aan Eurosong een redelijke carrièrezet te vinden, en kijk: er viel zowaar een song uit de lucht met een refrein dat even bleef kleven. Tussen elk akkoord hoorde je echo's van The Nomads en The Saints galmen, maar hoezeer ze ook hun best deden om zichzelf een zekere cool aan te meten, toch zag je ze moeiteloos een oud vrouwtje de straat over helpen.

Ontroerend haast, hoeveel moeite deze verzameling stripfiguren zich getroostte om koste wat het kost de eeuwige jeugd te bewaren. Uitkijken dat ze niet helemaal kinds worden, anders schrijven ze zich in voor het Junior Eurovisiesongfestival.

Commentaar van de jury:

| Marcel Vanthilt: "Die gasten zijn gewoon geweldig. Vuil maar commercieel."
| Katrina: "Kijk eens hoe lelijk Lordi wel was en die hebben ook gewonnen."


'Around The World' door Elisa
Vorig najaar liet Elisa zich van haar fraaiste kanten bewonderen tijdens het Kanaal 2 - programma Topmodel, maar zoals elke bimbo voelde ze om god-weet-welke-reden nu ook de behoefte om de wereld ervan te overtuigen dat ze inhoud heeft.

Dat bleek helaas niet uit 'Around The World', een song die rammelde als een oldtimer die de voorbije decennia had staan roesten in een paardenstal. In plaats van gewoon met haar eindeloze benen te pronken, had ze een choreografie ingestudeerd die je onwillekeurig aan Up With People deed denken, en geen enkele moeite deed om het ritme van de song te volgen.

Begrijpelijk, want het nummer moest het zonder noemenswaardige ideeën stellen, en klonk nog het meest als een rafelige demo die dringend eens met een behoorlijk budget moest worden heropgenomen. 'All Around The World'? Een halte in Belgrado zat er niet in, alleszins.

Commentaar van de jury:
| Marcel Vanthilt: "Cliché, maar het rammelt niet."
| Kris Wauters: "Weer zo'n nummer met een balkanriedeltje, terwijl ik die buiten dit programma nooit hoor"


'Lonely Heart On Wheels' door A Butterfly Mind

Tijdens X - factor waren Sarah en Annelies Cappaert een verademing tussen de rest van het deelnemersveld: twee zusjes wiens stemmen bij elkaar pasten als Black bij Decker en zo helder klonken dat je er haast doorheen kon kijken. Nu de twee zichzelf nieuw leven hebben ingeblazen als A Butterfly Mind, bleef er van die charme evenwel nog weinig over. Niet alleen beefden hun stembanden als een espenblad, ook het nummer dat de oudste van de twee met het oog op Eurosong had bedacht, was kleurlozer dan een tintenkiller. 'Lonely Heart On Wheels' reed op lekke banden, bolde helemaal nergens heen en kwam tenslotte tot stilstand in een doodlopende eenrichtingsstraat. De tekst - zo drukten de zusjes ons op het hart - ging over hoe je soms op de pauzeknop moest durven drukken om even tot rust te komen in dit jachtige bestaan. Een nobel uitgangspunt. Alleen jammer dat ook het nummer zelf zonodig moest klinken alsof die pauzeknop drie minuten bleef haperen.

Commentaar van de jury:

| Marcel Vanthilt: "Het valt op in zijn breekbaarheid."
| Katrina: "Een enorm tedere song."


'I Feel The Same Way' door Sandrine
Het eerste wat je aan Sandrine opviel, was haar diep uitgesneden decolleté. Daar was hoegenaamd niets mis mee en om het feest helemaal compleet te maken was de ebbenhouten hinde zowat de eerste vrouw in de wedstrijd die ook echt kon zingen. Op de koop toe had ze met 'I Feel The Same Way' een song mee die verder danste op een aanstekelijke Motown-beat, en zonder blikken of blozen naast het beste van Martha Reeves & The Vandellas kon staan. Je hoorde een orkest uit een James Bond - soundtrack, merkte hoe je vingers spontaan het ritme meeknipten en voelde hoe de bas zich zonder toestemming te vragen tegen je middenrif aanschurkte. Soul uit Beveren - Waas: voorlopig klinkt het nog een beetje als witloof uit Burkina Faso, maar daar zou wel eens heel snel verandering in kunnen komen. (Bart Steenhaut / Koen De Meester)

Commentaar van de jury:

| Marcel Vanthilt: "Amy Spa Roodhuis. Goed geplunderd uit de Motown-winkel, maar er zijn veel slechtere winkels om te plunderen."
| Kris Wauters: "Spijtig dat ik jouw stem niet in de hoogte heb gehoord."

Sandrine (Foto Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234