Donderdag 21/10/2021

Laatste kans voor (Belgische) aanvallers

Het heeft de krantenkolommen gevuld: de heisa, sportief maar vooral extra-sportief, over Tom Boonen. Het redelijk beschamende palmares van zijn ploegmaat Stijn Devolder. Gelukkig was er de nieuwe nationale held, Jürgen Van den Broeck, elke bergrit in de aanval, en door zijn sponsor Marc Coucke aan de aankomst eergisteren in Le Grand Bornard ter plaate op het schild van(co-)kopman gehesen.

Maar er waren ook andere Belgen die het voorbeeldig deden. Maxime Monfort reed misschien niet het algemeen klassement waarop hijzelf en zijn supporters hadden gehoopt, hij was wel drie weken een essentiële schakel in de Columbiamachinerie die Mark Cavendish aan zijn vier ritzeges hielp. In de bergen wreekte zich dat, trouwens niet alleen bij Monfort, ook bij zijn nog hoger ingeschatte ploegmaats Kim Kirchen of George Hincapie. En in het vlakke hard werken en dan de dagen nadien nog eens in de bergen schitteren alsof het een makkie is: in deze dopingarme tijden is dat niet meer evident. Frederik Willems bewijst al het derde opeenvolgende jaar dat hij een waardevolle schakel is in het Italiaanse Liquigasteam (en er zijn niet zoveel Belgen meer die zich in Italiaanse profploegen tot een vaste waarde opwerken). En de boomlange Stijn Vandenberghe is uitgegroeid tot een gewaardeerde kracht bij het Russische team Katusha.Bij Silence-Lotto was het trouwens niet alleen Jürgen Van den Broeck die voor zijn grote Tourexamen stond. In alle stilte wordt er ook een andere ruwe diamant fijngeslepen. Greg Van Avermaet, nog altijd maar 23, mocht hier de eerste keer tonen wat hij waard was. In feite wilden zowel de renner als de ploeg uittesten tot waar hij kon gaan. En het voorlopige verdict luidt: verder (hoger) dan tot nu toe aangenomen werd. Greg Van Avermaet is namelijk een klassiek renner die ook zijn man kan staan in een massasprint, en zeker in een groepje vluchters. In Vlaanderen en België heet het dan snel: een type-Museeuw of Boonen. Waarbij de ‘klassieke periode’ dan afgebakend is van het openingsweekend begin maart, met de Omloop Het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne, met een bruggetje naar de vier Vlaamse weken, die beginnen met Dwars door Vlaanderen en eindigen met de Grote Scheldeprijs, en tussendoor vooral over Vlaamse en Noord-Franse kasseien lopen. Als tweedejaars prof is hij derde in de E3-Prijs Harelbeke en achtste in de Ronde van Vlaanderen. En als sprinter won hij vorig jaar een rit in de Vuelta, plus het puntenklassement.

Van Avermaet als berggeit

Als Greg Van Avermaet verraste, deed hij dat in ... de bergen. Niet gezien? Kan best. Maar haal toch eens de tabellen boven. In de tweede Alpenrit over Grand en Petit Saint-Bernard wordt er al bikkelhard gereden. De extreme lengte van de cols en de onverwacht hoge stijgingspercentages inspireren de betere renners tot een vervroegd duel. Met alle gevolgen voor de niet-klimmers. Sprinter Van Avermaet had zich perfect kunnen schuilhouden in zo'n bus. Niemand had hem erop aangesproken, iedereen had het zelfs normaal gevonden. Maar Van Avermaet is hier om eens te kijken hoe het ging. “Pas op, zonder forceren. Ik moet hier niet tot het uiterste gaan. Maar ik wil wel eens testen wat ik kan, of juist niet.” En dus kwam hij binnen in een groepje met ondermeer Egoi Martinez, George Hincapie en Nicki Sörensen. Niet wereldschokkend, ware het niet dat pas zes minuten later een pelotonnetje met Tony Martin en Denis Mensjov de finish bereikte, en ruim een kwartier later de twee ‘bussen’ vol niet-klimmers. In de koninginnenrit naar Le Grand Bornand eindigde Van Avermaet wel in de bus, met zo veel mogelijk ploegmaats rond kopman Cadel Evans. Maar anders dan Evans, een fysiek (en psychisch) wrak aan de aankomst, stapte Van Avermaet redelijk fris van de fiets. Ploegmanager Marc Sergeant: “Hij verliest geen gewicht, hij blijft fris in het hoofd en gezond: je ziet dat deze jonge renner een zware wedstrijd als de Tour goed verteert.”En het beste had hij al gepresteerd tijdens de derde Pyreneeënrit, in het eerste Tourweekend, over Aspin en Tourmalet. Van Avermaet zwoegt over de lagere Aspin, maar houdt op de Tourmalet (buiten categorie) moeiteloos stand in de kopgroep. Hij moest dus niet, zoals andere sprinters als Oscar Freire, lossen in de klim maar dan de lange afdaling naar Tarbes nuttig te gebruiken om terug bij de groep te peddelen. “Dat gaf wel een kick, ja”, zegt Van Avermaet: “Je rijdt op een historische col als de Tourmalet, en je zit daar in de groep met Armstrong, met Contador. Daar doe je het toch ook voor als wielrenner.”

Horizon verbreden

Zijn grootvader Aimé Van Avermaet was in 1956 als eens tiende geworden in de Ronde van Lombardije, een bepaald legendarische editie, gewonnen door André Darrigade voor Fausto Coppi en Fiorenze Magni. Zou hij, nu hij uit ervaring ziet dat klimmen niet per se een probleem hoeft te zijn, zijn horizon niet kunnen verbreden? Bij de ploeg denken ze alvast van wel. Marc Sergeant: “Als ik iets uit deze Tour heb geleerd, dan de bevestiging van wat we sinds de Vuelta vorig jaar vermoedden: dat Greg in staat zou moeten zijn om vooraan te rijden in de HEW Classic in Hamburg, of Milaan-Sanremo. En ik probeer ook al een hele tijd op Philippe Gilbert in te praten: waarom, als winnaar van Parijs-Tours, de conditie niet eens even langer vasthouden, en ook mikken op de Ronde van Lombardije. In zo’n groep zou Greg Van Avermaet zeker zijn plaats hebben.” Aan dat laatste twijfelt Van Avermaet: “Voor een Belgisch renner is het moeilijk om zo lang gemotiveerd te blijven.” Maar: “Ik weet dat er klassiekers zijn buiten het standaard Vlaamse programma die me goed liggen. De Amstel Gold Race, bijvoorbeeld. Die rijd ik zeer graag, maar om daarin uit te blinken, moet ik Parijs-Roubaix links laten liggen. En dat ligt moeilijk voor een Vlaams renner. Want je hebt natuurlijk je conditie van de Ronde van Vlaanderen, en waarom daar dan niet op verdergaan? Deze Tour heeft me inderdaad de bevestiging gegeven dat het mogelijk is om mijn horizon als wielrenner te verbreden.”Maar ook in deze Tour zelf mag het nog iets zichtbaarder. Marc Sergeant: “Ik heb hem in de bus na de rit al meer dan eens een schouderklop gegeven. Je ziet nu dat het in de praktijk moeilijker is om met de juiste ontsnapping mee te gaan dan dat thuis lijkt op tv.” Van Avermaet: “Bijna elke dag heb ik ik-weet-niet-hoe-vaak geprobeerd, en nooit lukte het. Toen Haussler won (de Vogezenrit naar Colmar, wp) vertrok de goede vlucht aan de rechterkant van een rotonde, terwijl ik net vooraan links reed.”Maar omdat Greg Van Avermaet eens écht wil meedoen voor een ritzege, heeft hij één dag aangekruist: de rit door de Provence van vandaag. Kort voor de aankomst ligt er een col van tweede categorie, maar dat hoeft Van Avermaet dus niet af te schrikken. “Ik wil mij eens écht tonen en mikken op de Champs-Elysées heeft geen zin: dat is toch een loterij. Dus moet het vandaag”, zegt hij gedecideerd. Sergeant: “Hij en Mickaël Delage zijn al een hele tijd bezig met die rit. Ik heb er een goed oog in. En om écht van een gelukte Tour te spreken, moet een renner als Van Avermaet uit de anonimiteit treden en zich ook eens voluit tonen.”Maar ook dat wordt niet gemakkelijk, want de laatste overgangsrit zal hoog aangekruist staan bij alle aanvallers die nog eens willen scoren. Is dit misschien de uitverkoren dag in de ‘derde week’ waarin Stijn Devolder beloofde te excelleren? En natuurlijk demarreert een Fransman of twintig, minstens, Sylvain Chavanel op kop. Het is ook uitkijken naar mannen als Flecha en Ballan, en ook een landgenoot als Stijn Vandenbergh liet aan Sporza weten dat hij morgen heeft aangekruist om zich eens te tonen. Mannen maken plannen, ook in de Tour.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234