Maandag 18/11/2019

Deliveroo

Laat je eten bezorgen per fiets

Een fietskoerier van Deliveroo op weg naar een klant. Per uur krijgen de koeriers 10 euro netto. Beeld © Eric de Mildt

Een paar keer klikken en een half uur later staat de fietskoerier met een dampende zak eten voor uw deur. Geen druipende pizza, maar een heerlijke maaltijd uit uw favoriete buurtrestaurant. Brussel en Antwerpen zijn al overstag gegaan, andere Belgische steden zullen snel volgen.

Sinds exact een week kunt u in Antwerpen via onlinebezorger Deliveroo eten bestellen bij een dertigtal restaurants. Hoogstens een half uur later brengt een fietskoerier het aan de deur. Bestellen doet u niet bij de gewone pitabar, frituur of pizzeria, maar bij lokale restaurants "die een goede reputatie hebben en aan onze criteria voldoen", zegt Mathieu de Lophem, algemeen directeur van Deliveroo in België.

Het systeem werkt doodeenvoudig. Online of via de app kiest u uit het menu van een restaurant uit de buurt. Het restaurant krijgt de bestelling door, de koerier ook en volgt de routebeschrijving naar het restaurant op zijn smartphone om het eten op te halen. En u weet zeker dat het binnen 32 minuten geleverd wordt. Voor het eten betaalt u evenveel als op restaurant en de levering kost u 2,5 euro per bestelling. Voor elke bestelling krijgt Deliveroo een commissie van 30 procent. "Wij verdienen pas geld als het restaurant verdient, iedereen wint", legt De Lophem uit.

Voorlopig gaat het om een dertigtal restaurants, maar elke dag komen er nieuwe bij, zegt De Lophem. De levering is vandaag beperkt tot binnen de Antwerpse ring. "We willen dat de gerechten nooit langer dan 8 minuten onderweg zijn", zegt marketingdirecteur Charles Van den Bogaert. "De kwaliteit moet top zijn."

De start-up is opgericht in 2013 in Londen en rijdt intussen al een half jaar rond in Brussel, waar 300 koeriers maaltijden rondbrengen uit 180 restaurants. Daar loopt het zo goed dat ze wel naar Antwerpen moesten uitwijken. "We groeien in een ongelooflijk tempo, elke week komt er 25 procent bij", weet De Lophem. "Na Brussel was Antwerpen de volgende logische stap."

Om die rotvaart bij te houden nemen ze elke week 10 tot 15 nieuwe fietskoeriers aan. Allemaal studenten. Ze moeten wel een eigen fiets en smartphone hebben, maar fietslichtjes, jas en een klemmetje om hun smartphone op de fiets te bevestigen krijgen ze van Deliveroo. "En iedere koerier is verzekerd", zegt Van den Bogaert. Per uur krijgen ze 10 euro netto, het minimumloon, en zelfs een bonus vanaf een bepaald aantal ritten per avond. Maar voor uw ecologische hart een sprongetje maakt, het uitgespaarde fijn stof bij de levering weegt niet op tegen de extra verpakking van de maaltijd.

16 miljoen euro

Naast Deliveroo is ook Resto-in en Take Eat Easy al even bezig in Brussel. Die laatste heeft in twee jaar tijd liefst 16 miljoen euro bijeengeharkt om de expansie in het buitenland te kunnen betalen: verschillende steden in Frankrijk, Spanje en ook Londen, de thuisbasis van Deliveroo. Die 16 miljoen is weinig vergeleken met de bijna 180 miljoen euro die Deliveroo heeft opgehaald, maar de Britse start-up zit intussen dan ook in 12 landen en ruim 60 steden.

Beide start-ups zijn elkaars concurrent, maar het is de klant die uiteindelijk zal kiezen welk platform het best werkt, zegt Van den Bogaert. "Wij willen tonen dat we de beste kwaliteit en service hebben."

Waar u de volgende fietskoeriers met eettassen zult zien moet nog blijken. "Het kan in elke stad waar voldoende inwoners en restaurants zijn", zegt De Lophem. "Kortrijk of Leuven passen in dat plaatje, maar vandaag zijn er nog geen concrete plannen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234