Dinsdag 22/10/2019

'Laat het stof maar even neerdwarrelen'

Rust brengen, dat is de eerste ambitie van de nieuwe netmanager van Radio 1, Wim Coessens. Drastische koerswijzigingen of ingrepen hoeft men de eerste maanden niet te verwachten van de nieuwe baas. 'De zender staat als een huis. Alleen de kleur van het behang kunnen we bekijken.'

Door Els Maes

Wim Coessens ging op 1 november aan de slag als netmanager van Radio 1. Hij kwam er terecht op een ogenblik dat de zender net de grootste vernieuwingsoperatie uit haar bestaan achter de rug heeft.

Een ongelukkige timing? "Het is een eigenaardige situatie, omdat ik de vernieuwing niet zelf mee heb kunnen sturen. Maar ik zie het ook als een voordeel: ik kan meer afstand nemen dan de mensen die de voorbije maanden heel actief betrokken waren bij het vernieuwingsproces. Het lijkt me zinvol om na deze ingrijpende verandering even terug te grijpen naar de basis: wat waren de uitgangspunten van de restyling en in welke mate hebben we die gerealiseerd?"

Wat wordt u eerste drastische beslissing?

"Ik neem nooit drastische beslissingen. Ik ben een man die op zoek gaat naar de consensus. Ik zit hier drie weken en probeer vooral met heel veel mensen te praten en te begrijpen wat er leeft bij de medewerkers. De nieuwe zender, een open radionet met aandacht voor de brede actualiteit, staat als een huis. De ruwbouw is klaar en aan die fundamenten moeten we zeker niet meer gaan sleutelen. Misschien kunnen we de kleur van het behang of de vloerbekleding eens herbekijken. Het verschil zal in de afwerking zitten. Dat is werk voor de komende maanden. Maar verwacht van mij niet dat ik programma's ga afvoeren of het schema overhoop gooi. Het doel is steeds geweest om minstens tot het einde van het jaar te wachten met een grondige evaluatie van de nieuwe Radio 1. We moeten eerst de tijd gunnen om het stof te laten neerdwarrelen."

Is dat uw eerste ambitie voor Radio 1? Rust brengen na een woelig jaar?

"Ik denk dat hier inderdaad in de eerste plaats nood is aan rust en consolidatie. Wat de mensen hier bij de VRT op één jaar hebben meegemaakt aan veranderingen is niet mis. De Radio 1-medewerkers moesten wennen aan nieuwe studio's met nieuwe technische infrastructuur. Heel de zender werd volledig heropgebouwd en de volledige VRT werd geherstructureerd. Heel ingrijpend. Ik kom hier binnen als nieuweling, maar ik merk dat ik lang niet de enige ben die hier zijn plek nog moet zien te vinden. Tegelijk moeten we met een alerte blik kijken naar wat ons nog te doen staat. Er zijn ook al heel wat dingen bijgestuurd. De muzieklijn is bijvoorbeeld bijgesteld, omdat ze in het begin als 'te heavy' werd ervaren.

De nieuwe programmatie die op 1 september werd gelanceerd, kreeg een storm van kritiek te verwerken. Wat onthoudt u uit die reacties?

"Je moet daar heel aandachtig naar luisteren en met sommige relevante commentaren rekening houden. Het klopt dat een deel van de luisteraars moeite heeft om zich aan te passen. Daar wil ik niet blind voor zijn. Maar als je de commentaren op discussiefora en dergelijke als uitgangspunt gaat nemen voor je vernieuwing, ben je heel fout bezig. Deze zender heeft een duidelijke koers uitgestippeld. Het zou niet verstandig zijn om die inderhaast aan te passen. Als de mensen aan het roer bij Radio1 de eerste weken niet zo standvastig waren geweest, dan riskeer je in een mum van tijd de trappers kwijt te raken. Ze hebben doorgezet. En maar goed ook. Want veel kritiek is na verloop van tijd bijgesteld. Na enkele maanden is die stroom aan negatieve reacties haast volledig opgedroogd. Mijn theorie is: als de patiënt niet meer klaagt, is hij ofwel genezen ofwel dood. Sommige beslissingen zullen omstreden blijven zoals de muziekkeuze. Als je een groot en verscheiden publiek wil bereiken, probeer je de gemene deler te vinden."

Hebt u zichzelf een streefdoel opgelegd wat luistercijfers betreft?

"Ik ben geen cijfermaniak, ik wil geen groei omwille van de groei. Als Radio1 een marktaandeel van 20 procent zou halen, dan zijn we niet goed bezig, want dan vervullen we waarschijnlijk onze opdracht niet goed. Bij de laatste CIM-meting schommelden we rond 8 procent, we komen van 11 procent. De waarheid zal tussenin liggen. De eerste beschikbare cijfers zijn lang niet slecht en tonen ook aan dat we die rol van informatiezender goed vervullen. Op 7 november, de dag van de stemming over B-H-V, zagen we een duidelijke stijging in de cijfers. Op momenten van hete actualiteit rekenen mensen op Radio1 om belangrijk nieuws meteen live mee te krijgen. Dat is een zeer goed teken."

Verwacht van mij niet dat ik programma's ga afvoeren of overhoop gooien

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234