Zondag 20/09/2020

Supermarktloze dagen

"Laat grootwarenhuizen veertig dagen links liggen"

Beeld THINKSTOCK

Veertig dagen geen boodschappen doen bij supermarkten als Colruyt en Delhaize, wél lokaal kopen. Dat is de uitdaging die Marieke Van Echelpoel en Jiri Geerts, twee pas afgestudeerde sociaal-cultureel werksters, vanaf vandaag aangaan.

Op hun Facebookpagina roepen Marieke Van Echelpoel en Jiri Geerts op om grootwarenhuizen veertig dagen links te laten liggen. "Eerlijke prijzen, eerlijke natuurlijke producten. Steun de lokale economie", klinkt het.

Wie meedoet, engageert zich om veertig dagen lang lokaal te kopen: bij plaatselijke boeren, kleine handelszaken, natuurwinkels en markten. "Het is de bedoeling om eens een tijdje geen inkopen te doen bij de supermarkt, en heel bewust na te denken over waar je dan wél wil kopen", legt Marieke Van Echelpoel uit. "We hopen dat meer mensen zullen kiezen voor een ecologisch en duurzaam alternatief."

Dat het niet zo vanzelfsprekend is om de supermarkt links te laten liggen, beseffen de initiatiefneemsters zelf ook. "Het is een echte uitdaging, en niet het minst voor onszelf", klinkt het. "Ook wij gaan vaak naar de supermarkt omdat het gemakkelijk is."

Wat mag wel en wat mag niet?

"We hebben geen echte regels opgesteld over wat wel en wat niet mag", vertelt Van Echelpoel. "Onze Supermarktloze Dagen zijn een uitdaging, geen verbod. We willen mensen zelf kritisch doen nadenken over de kleinschalige initiatieven waaraan ze willen bijdragen."

Op de Facebookpagina van Supermarktloze Dagen kunnen mensen tips uitwisselen en elkaar aanmoedigen om lokaal te kopen. "Het is leuk om te zien hoe mensen ideeën uitwisselen op onze pagina", zegt Van Echelpoel. "Ons initiatief is nog heel pril, maar we hebben al veel positieve reacties gekregen. Gisteren kreeg ik zelfs een mailtje met suggesties uit Nederland."

En wat binnen veertig dagen? "Dit is de eerste stap", zegt Van Echelpoel. "Daarna kan er altijd meer volgen. Voor ons is het nu vooral belangrijk dat mensen nadenken over hun koopgedrag, hun eigen weg zoeken en dan misschien de smaak van het lokaal kopen te pakken krijgen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234