Woensdag 27/01/2021

laat de consument kiezen

Fevia, Fedustria, Unizo, VOKA en VBO

Max Havelaar of groene kikker:

Tijdens deze Week van de Fair Trade hebben parlementsleden van Ecolo-Groen!, CD&V, cdH, sp.a-Vl.Pro en PS gepleit voor een wet om de waaier aan initiatieven rond eerlijke handel te stroomlijnen (DM 8/10): 'Een wet zal de consument helpen om door de bomen het bos te zien. Want wat is het verschil tussen bananen van Max Havelaar en die met een groene kikker erop?' De ondernemingen reageren.

Deze week vond de Week van de Fair Trade plaats, bij het grote publiek ook beter bekend als de week van de eerlijke handel. Enkele politici grepen die aan om de noodzaak van een wettelijke erkenning van fair trade te onderstrepen. Nochtans zijn gelijkaardige initiatieven even ambitieus en genieten ze evenveel erkenning. Bananen van Max Havelaar of bananen met de groene kikker? Beide leveren hun bijdrage tot de levenskwaliteit in het Zuiden. Laat de consument de vrije keuze.

De reden waarom de Week van de Fair Trade wordt georganiseerd, is in de eerste plaats om de betrokken ondernemingen, zowel grote als kleine, in de bloemetjes te zetten. Het zijn immers die bedrijven die daarin investeren en de risico's dragen. Wij staan volledig achter die initiatieven. Fair trade is evenwel slechts één manier om er concreet voor te zorgen dat een aantal economische en sociale voorwaarden en voorwaarden op het vlak van milieu in de handelsrelaties met het Zuiden worden nagestreefd. De laatste jaren zijn ook andere systemen, zoals Utz Certified, Rainforest Alliance, MSC, FSC, PEFC... meer en meer op de voorgrond getreden. Systemen die op bepaalde vlakken inderdaad verschillen van fair trade, maar - zoals de auteurs volgens ons verkeerdelijk geloven - daarom zeker niet minder ambitieus zijn. De auteurs halen zelf het verschil aan tussen de bananen van Max Havelaar en die met een groene kikker op. Die kikker slaat op het label van het Rainforest Alliancesysteem. Is dat systeem minderwaardig? Minder ambitieus? We nodigen de parlementsleden graag uit om de proef op de som te nemen en de vergelijking tussen beide systemen te maken op milieuvlak.

De conclusie moet zijn dat al die systemen, ook het fair tradesysteem, het verschil maken voor de levenskwaliteit van de lokale producenten in het Zuiden. Bovendien ondersteunen ze hen om professioneler te werken en zorgen ze er zodoende voor dat die mensen hun lot in eigen handen kunnen nemen. Daardoor zijn die producenten in staat om meer kwalitatieve producten af te leveren, die ze vervolgens kwijt kunnen aan gunstiger voorwaarden op de internationale markten. Als we willen dat die positieve beweging zich verder zet en die producten een steeds groter marktaandeel veroveren, dan moeten we juist al die initiatieven blijven aanmoedigen en ons niet beperken tot één systeem.

Bij de auteurs bestaat blijkbaar de vrees dat sommige minder ethische bedrijven gratis zouden meesurfen op de goede naam die fair trade in de afgelopen decennia heeft opgebouwd. Wij delen die vrees niet. We hebben ook geen indicaties dat die terecht is, maar zijn zeker bereid om samen te bekijken hoe we hen kunnen geruststellen. Een wet die zich beperkt tot enkel fair trade én die een bijkomende administratieve rompslomp creëert, zou echter een verkeerd signaal zijn naar het bedrijfsleven. Binnen deze krijtlijnen is er echter zeer veel mogelijk en is er zeker ruimte voor een ambitieus initiatief. We reiken dan ook iedereen de hand die met ons wil samenwerken.

Chris Moris, Fevia; Fa Quix, Fedustria; Karel Van Eetvelt, Unizo; Philippe Muyters, VOKA; Rudi Thomaes, VBO

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234