Vrijdag 18/10/2019

De Lijn

‘Laagste tevredenheid ooit gevolg van 5 jaar kapot besparen’: scherpe reacties op nieuw dieptepunt De Lijn

Beeld Photo News

De tevredenheidscijfers over De Lijn van 2018 tonen volgens Vlaams fractieleider voor Groen, Björn Rzoska, aan dat het bergaf gaat met het openbaar vervoer in Vlaanderen. “De gevolgen van vijf jaar kapot besparen op kap van de reizigers, worden alsmaar duidelijker”, stelt hij. Ook de vakbonden reageren erg kritisch

Donderdag raakte bekend dat amper 62 procent van de reizigers De Lijn voor 2018 minstens een 7 op 10 gaf, terwijl dat in 2017 nog 64 procent en in 2016 zelfs 71 procent was. “We mogen hier echt spreken van een falend beleid”, reageert Rzoska op die cijfers. “Vijf jaar geleden wisten ze ook al dat de files groeiden en dat we op openbaar vervoer moesten inzetten om onze CO2-uitstoot te verminderen. Maar toch wordt De Lijn kapot bespaard door de Vlaamse regering en minister Ben Weyts: min 307,5 miljoen euro deze legislatuur. Tegelijk worden miljarden uitgetrokken voor extra rijstroken op de snelweg.”

 In plaats van te besparen wil Groen net fors investeren en het exploitatiebudget van De Lijn verhogen met jaarlijks 434 miljoen. “Een investering die zich op termijn meer dan terugbetaalt, want een goed openbaar vervoer is niet enkel een antwoord tegen de klimaatproblemen, maar ook tegen stress, luchtvervuiling en files”, zegt Rzoska.

Vakbond: “Reiziger laat zich geen rad voor de ogen meer draaien” 

Ook de socialistische vakbond ACOD stelt dat de dalende tevredenheid van de reizigers van De Lijn het rechtstreekse gevolg is van het besparingsbeleid van Weyts. “De reiziger laat zich geen rad voor de ogen meer draaien”, reageert ACOD-secretaris Rita Coeck.

Rita Coeck verwijt minister Weyts steeds een goednieuwsshow te brengen over De Lijn, terwijl de realiteit anders is. “Het N-VA-beleid is een schande. Uiteindelijk is er minder aanbod, zijn de prijzen gestegen en dat uitgerekend met al die klimaatdoelstellingen die er moeten komen. De minister ontkent systematisch feiten”, aldus de vakbondsvrouw. “Het geweer moet van schouder veranderd worden, er moeten meer middelen komen om aan de vragen van de reiziger te kunnen voldoen.”

Van de directie verwacht Coeck dat ze meer weerwerk biedt tegen de besparingen die haar opgelegd worden. Ook maakt het management van De Lijn volgens haar beleidsfouten. Zo kampt De Lijn met een systematisch tekort van honderden chauffeurs, en is de reizigersinformatie op de aankondigingsborden dikwijls niet correct. “Reizigers weten niet of hun bus komt of niet, en de chauffeurs moeten altijd de commentaren opvangen”, aldus Coeck.

Ook Jan Coolbrandt van het ACV Openbare Diensten benadrukt dat het gebrek aan chauffeurs de dienstverlening in gevaar brengt. “De stiptheid kan natuurlijk beter en hiermee wordt het nogmaals duidelijk dat meer moet worden ingezet op doorstroming van de trams en de bussen. Reeds jaren een zeer groot probleem in onze steden en gemeenten”, benadrukt hij ook.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234