Maandag 23/11/2020

RecensieFilm

‘La vita davanti a sé’: de comeback van Sophia Loren op Netflix

Ibrahima Gueye en Sophia Loren.Beeld Regine De Lazzaris

Regisseur Edoardo Ponti haalt zijn moeder Sophia Loren terug uit pensioen voor zijn Netflix-film La vita davanti a sé. Een ode aan de verschoppelingen, die ondanks zijn realisme nogal klef aandoet.

“Als je regisseur bent, en je moeder is Sophia Loren, dan zou je een absolute dwaas zijn om haar níét in je films te casten.” Het zijn de woorden van Edoardo Ponti, gevraagd naar de reden waarom hij zijn bejaarde mamma terughaalde uit haar pensioen. De inmiddels 86-jarige filmdiva, bekend uit klassiekers als Una giornata particolare, was al sinds 2009 niet meer in een langspeelfilm te bewonderen. Maar dat ze haar magie nog niet verloren is, bewijst ze ruimschoots in La vita davanti a sé, een moderne bewerking van de bekende roman La Vie devant soi.

Er hangt heel wat geschiedenis vast aan dit verhaal over de gepensioneerde prostituee Madame Rosa, die de Holocaust overleefde, en de jonge wees Momo, die een nieuwe thuis vindt in haar kleine appartementje. Auteur Emile Ajar kreeg in 1975 de Prix Goncourt voor zijn pakkende boek, maar bleek vijf jaar later een alter ego van de bekende schrijver Romain Gary te zijn. Vervelend, want Gary won in 1956 al eens de Prix Goncourt – een trofee die je normaal maar één keer in je carrière kunt ontvangen. In 1977 bracht Moshé Mizrahi het verhaal naar het grote scherm, met Simone Signoret in de hoofdrol. Hij werd ervoor beloond met een Oscar.

Klef als Laura Pausini

Edoardo Ponti had dus grote schoenen te vullen. Zijn bewerking wordt overgeheveld naar het hedendaagse Bari, een havenstad in Zuid-Italië. Momo is in deze versie een zoon van Senegalese immigranten. Wanneer Ponti met hem de straat op gaat, heeft La vita davanti a sé een overtuigend rauw-realistisch kantje. De invloed van scenarist Ugo Chiti, die ook meeschreef aan het bikkelharde maffia-epos Gomorra, is duidelijk voelbaar wanneer we zien hoe Momo zich opwerkt als piepjonge drugsdealer. Jammer genoeg spitst Ponti zich vooral toe op de band tussen Momo en Madame Rosa. Langzaamaan vervelt de film tot een kleffe tranentrekker – zeemzoete ballade van Laura Pausini incluis.

Sophia Loren schippert indrukwekkend tussen woede, verdriet en ontroering. Ze wordt nu al getipt voor een Oscarnominatie. Maar wij onthouden vooral de naam van haar jonge tegenspeler, Ibrahima Gueye. Deze veertienjarige topper heeft niet alleen het leven voor zich, maar wellicht ook een mooie acteercarrière.

La vita davanti a sé is vanaf 13/11 op Netflix te bekijken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234