Vrijdag 21/01/2022

LA GRANDE VADROUILLE

VT4 20.30

Frans-Britse komedie van Gérard Oury uit 1966. Met André Bourvil en Louis De Funes.

Wellicht de moeilijkste prent die Oury in 1966 tot dan toe gemaakt had. De speciale effecten moesten minitieus voorbereid worden vooraleer de opnamen van start konden gaan. Ook het zoeken naar perfecte locaties verliep niet van een leien dakje aangezien er daadwerkelijk gefilmd werd op historische locaties zoals in Vézelay en Montpellier-le-Vieux. Oury deed na Le Corniaud (1964) opnieuw beroep op het tweetal dat toen letterlijk door het Franse publiek werd vereerd. En hoewel hij de neiging heeft om komische scènes helemaal uit te melken, is dit waarschijnlijk de sterkste en meest gevarieerde filmklucht die hij maakte.

HHII Genietbare prent, omdat alle aandacht immers niet gericht is op de explosieve buien van Louis De Funès.

SHE GOOD FIGHTER

VTM 21.20

Vlaamse actiefilm van Marc Punt uit 1996. Met Dagmar Lieiens, Tom Van Landuyt, Stany Crets en Frank Aendenboom.

Punt wil de lichtzinnigheid waarmee recht wordt gesproken en de consequenties van schuld en onschuld aan de kaak stellen. De titel verwijst onder meer naar het feit dat de twee vrouwelijke hoofdpersonages ook actief zijn in de bokssport. Voor de vrouwelijke hoofdrollen deed Punt een beroep op de toen nog nieuwe gezichten Dagmar Liekens, als opgejaagde studente, en Sophie Winters, als haar vriendin. Ze worden omringd door een grotere groep bekende namen zoals Tom Van Landuyt, Stany Crets en Frank Aendenboom. Ook Gaston Berghmans duikt op in de rol van bokstrainer. Na een trage start komt er langzaam vaart in het verhaal met een mix van seks en suspense. Over het acteertalent van Winters en Liekens valt een aardige boom op te zetten, maar gelukkig zijn de dialogen uit het leven gegrepen.

HHII Hoewel geen meesterwerk heeft de prent een zweem van de Amerikaanse commerciële cinema.

THE FRENCH CONNECTION

Kanaal 2 22.55

Amerikaanse misdaadfilm van William Friedkin uit 1971. Met Gene Hackman, Fernando Rey en Roy Scheider.

Een van de mijlpalen in de filmgeschiedenis waarbij 'Popeye' Doyle (Hackman) al snel een keiharde smeris blijkt, nauwelijks een haar beter dan de misdadigers die hij moet zien te klissen. Hij vertrouwt naar eigen zeggen geen enkele neger, maar noch iemand anders voegt hij daar onmiddellijk aan toe. Hij is gehaat bij zijn collega's omdat hij niet altijd uitkijkt wie hij neerschiet. Opvallend zijn de aan waanzin grenzende symptomen die hij toont bij de razendsnelle achtervolgingen. Hackman wordt immers voortdurend geprikkeld door de uitdagende geslepenheid van de elegante leider van de internationale drugsbende. Hij weet ook dat zijn oversten hem misprijzen, maar dat ze hem nodig hebben om het vuile werk te doen, terwijl zijzelf hun handen zuiver kunnen houden. Gefascineerd en tegelijkertijd afgestoten door de held heeft Friedkin veeleer een portret van de 'cop' gemaakt dan een minutieuze wedersamenstelling van de feiten. De regisseur streed later te allen prijze af dat er geen latent racisme in de prent aanwezig was. Nochthans zijn alle drugsadepten zwarte Amerikanen, de drughandelaars Frans, Italiaans of joods. Zij die hen trachten te overwinnen zijn uiteraard twee American citizens. Op de problematiek van zij die de drugsbaronnen de hand boven het hoofd houden gaat de prent zelfs niet in.

HHHH Goede actiefilm die een van de opwindendste achtervolgingen biedt en Gene Hackman in een meesterlijke rol toont. de prent SLEEPTE DRIE OSCARS IN DE WACHT. FRIEDKIN WERD BEKROOND ALS BESTE REGISSEUR, GENE HACKMAN ALS BESTE ACTEUR EN DE FRENCH CONNECTION ZELF ALS BESTE FILM.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234