Maandag 21/06/2021

L'Union fait la bière

Vooral kleine

brouwerijen

informeren de

consument uitvoerig op flesetiketten

Begin november lanceerde het pas opgerichte Belgian Family Brewers het gelijknamige label en kende het toe aan ongeveer 75 bieren gebrouwen in 12 familiale Belgische brouwerijen. Op zich een sympathiek initiatief. Maar de bierwereld kent nog steeds geen instrument dat de consument echt informeert over de kwaliteit.

Europa beschouwt bier, in tegenstelling tot wijn, als een voedingsproduct. Daardoor moet het etiket een aantal verplichte gegevens bevatten: inhoud, alcoholgehalte, ingrediënten en houdbaarheidsdatum. Helaas, verder dan 'water, gerstemout, hop en gist' komt zo'n lijst nauwelijks. Naar de hoeveelheid tarwe in tarwebier bijvoorbeeld blijft het meestal raden. Veel (dure) tarwe geeft een volle, smeuïge smaak. Bij hop kan het gaan om verse hopbloemen, geperste pellets, extracten of hopolie, maar dat moet de proever zelf uitvissen. Sommige, veelal kleinere brouwerijen maken er wel een erezaak van de consument uitvoerig te informeren. Ze vermelden vaak ook gegevens als bittereenheden (EBU's), dichtheid van het wort (uitgedrukt in graden Plato) en kleur. Het bewijst dat het kan en onzin zoals 'gebrouwen met de beste ingrediënten' niet nodig is.

Vergeleken met de strenge regelgeving rond wijn is elke biernaam in principe vogelvrij, alleen 'Oude Geuze' en 'Oude Kriek' zijn (nota bene door Europa) beschermd. Omdat de wetgever in gebreke blijft, probeert de sector zelf iets te ondernemen. De Trappisten (die al eerder processen openden én wonnen tegen het ongepaste gebruik van de naam 'trappistenbier') stichtten in 1997 de Internationale Vereniging Trappist, die het zeshoekige label 'Authentic Trappist Product' toekent. Het moet gaan om bieren die binnen de muren van een Trappistenabdij gebrouwen worden, door monniken of onder hun toezicht, en een deel van de opbrengst moet worden besteed aan goede werken.

Maar om het allemaal ingewikkeld te maken lanceerde de Unie der Belgische Brouwers op hun beurt het label 'Erkend Belgisch Abdijbier'. Hiervoor moet men aantonen dat er een band is met een bestaande of verdwenen abdij, en moet men rechten betalen aan de abdij (of aan een culturele stichting als de abdij niet meer bestaat, bijvoorbeeld Ename). Bovendien heeft de abdij (of stichting) controlerecht over de gevoerde publiciteit. Dit label zegt niets over de kwaliteit. Enkele kleppers zoals Witkap Pater anno 1929 en Sint-Bernardus vallen uit de boot. Diezelfde Unie der Belgische Brouwerijen reikt ook het fleurige label 'Belgian Beer Paradise' uit, een behoorlijk vaag keurmerk.

Interessanter zijn de Europese titels 'Beschermde Oorsprongsbenaming' (BOB), 'Beschermde Geografische Aanduiding' (BGA) en 'Gegarandeerde Traditionele Specialiteit' (GTS). Met zulke labels haal je zeker een typisch streekproduct in huis. Vooral het paradepaardje 'GTS' garandeert een traditionele en vaak aparte productiemethode. Onder de productenlijst vindt men slecht één biertype, de Brusselse lambik en afgeleiden. De VLAM reikt supplementair het label 'Streekproduct.be' uit, voorbehouden voor streekeigen producten die een historische bekendheid genieten. Bent u nog mee ?

En dan is er nu het keurmerk 'Belgian Family Brewers', uitgereikt aan familiale brouwerijen die al minstens vijftig jaar actief zijn (lees: twee generaties lang) en die het bier in kwestie uitsluitend in België produceren en volledig zelfstandig aan de man brengen. Het voorlopige lijstje oogt met namen als Dubuisson (Bush), Dupont, Het Anker (Gouden Carolus) of Van Eecke (Het Kapittel) alvast fraai. Nog steeds garanderen deze criteria geen kwaliteit. Het staat alleszins voor een misschien wat gemoedelijke maar allerminst kneuterige, en stevige inlandse traditie, passend geïllustreerd door het zwierige silhouet van een brouwketelwand gevat in de Belgische driekleur. L'Union fait la Bière. n

info

www.belgianfamilybrewers.be

www.beerparadise.be

(Unie der Belgische Brouwers),

www.streekproduct.be/labels.php (Europese en VLAM-label)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234