Vrijdag 05/03/2021

Kyotonormen: Europa dweilt met de kraan open

In Belgi� lag de toename van de broeikasgassen met 30 procent een stuk boven het Europese gemiddelde van 23 procent

Brussel

Eigen berichtgeving

Sybille Decoo

Op het vlak van de klimaatverandering is het in Europa dweilen met de kraan open. Terwijl de uitstoot van broeikasgassen in veel sectoren licht daalt, blijft de uitstoot door passagiers- en goederentransport explosief stijgen. Dat ondergraaft de pogingen om te voldoen aan de Kyotonormen.

In Europa worden meer passagiers en goederen vaker en verder vervoerd. Dat weerspiegelt zich in de uitstoot van gassen die verantwoordelijk zijn voor de opwarming van de aarde. Tussen 1993 en 2003 steeg de uitstoot door het verkeer met 23 procent, zo blijkt uit een rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA).

De toename van het transport is overal merkbaar, behalve op de trein. De stijging van het aantal broeikasgassen valt helemaal op conto van het passagiers- en goederentransport over de weg, het luchtverkeer en de scheepvaart. Het passagiersvervoer via de lucht verdubbelde nagenoeg tussen 1990 en 2002.

De schaarse resultaten die al behaald zijn in de strijd tegen de klimaatverandering worden door de toename van de CO2-uitstoot door het transport teniet gedaan. Ook zet dit de inspanningen om andere schadelijke stoffen uit de brandstof te weren, zoals lood of zwavel, in de schaduw. "Het wegtransport wordt schoner als gevolg van strengere normen voor uitlaatgassen en nieuwe technologie, maar de toename van de vraag ondermijnt de positieve innovaties. We zitten gevangen in patronen die moeilijk te veranderen zijn op korte termijn en hebben nood aan langetermijninitiatieven om mensen ertoe aan te zetten hun gewoonten te veranderen", zegt professor Jacqueline McGlade, directeur bij het Europees Milieuagentschap.

In België lag de toename van de broeikasgassen met 30 procent een stuk boven het Europese gemiddelde van 23 procent. Niets wijst erop dat er in ons land of de rest van Europa snel iets aan de dramatische situatie wijzigt. In de 32 Europese landen die het EEA onderzocht is de transportsector verantwoordelijk voor bijna een derde van het energieverbruik. Verwacht wordt dat dat de komende tien jaar met nog eens twintig procent zal stijgen als gevolg van de voorspelde groei van het wegvervoer.

Peder Jensen, verantwoordelijke voor het rapport, zei tegen een Deense krant dat, als men niet ingrijpt in het transport, alle andere sectoren moeten stoppen met het uitstoten van broeikasgassen om het Kyotoprotocol te kunnen naleven, "iets wat uiteraard niet realistisch is".

Bovendien is de uitstoot door het transport ook nefast voor onze longen. In Europa sterven jaarlijks naar schatting 370.000 mensen vroegtijdig als gevolg van luchtvervuiling door het fijn stof dat het verkeer uitstoot. Uit Gents onderzoek bleek zopas dat het risico om longkanker op te lopen door fijn stof minstens vijf keer zo hoog is dan tot nu aangenomen (zie DM van 29/3).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234