Maandag 30/11/2020

Kwetsbaar als een piratenhart

Niet meteen plannen voor een plaat, geen nieuwe nummers en geen band. Coeur de Pirate herleidde haar repertoire tot de essentie en bekoorde met stem en piano.

De Canadese Béatrice Martin, het vlaggenschip waaronder Coeur de Pirate officieel vaart, ziet eruit als een onschuldig meisje maar schijn bedriegt. Achter dit engelengezicht schuilt een rebels verleden. Een kleine crisis in haar tienerjaren deed Martin haar lessen klassieke piano beschimpen als te bourgeois, vervolgens verkende ze het punkleven van Montréal in al zijn facetten en verdiende ze haar eerste centen door naaktfoto's te laten nemen voor een scabreuze site. Voor gladde muisklikkers staat het resultaat nog altijd online te pronken. Nog steeds slechts drieëntwintig maar met man en kind intussen lijkt een zekere sérieux zich meester gemaakt te hebben van de woelige wateren van deze piraat. Het meisje is vrouw geworden en maandag verscheen een erg volwassen Coeur de Pirate in het Koninklijk Circus.

Gewapend met enkel haar stem en een vleugelpiano legde de chanteuse een kwetsbaarheid bloot die voorheen verborgen stak onder lagen zoete jarenzestigproductie. Martins liedjes klinken doorgaans mooi en zacht, maar de aandachtige luisteraar raakt verstrikt in de weemoed die haar teksten tentoonspreiden. Die weerhaken kregen nu de kans zich nog sterker vast te klampen. Onder een klamboe van gloeilampen weefde de zangeres verhalen van verlangen en verlies. 'Cap Diamant' barstte open als een gekwelde ziel, wentelde in verlatingsangst maar verdween even stilletjes als zijn aankomst.

Martin schipperde tussen Amélie Poulainesque naïviteit en een tekenend verlies van onschuld. Zo klonk 'Ava' eerst als een luchtig Frans niemendalletje maar ontpopte zich algauw als het bittere chanson van een hoer die ze leerde kennen tijdens haar gekapseisde jaren in het Canadese nachtleven. Voor 'Verseau' bond ze de elektrische gitaar om en perste een verdacht vrolijk liedje uit zijn snaren.

Bij Coeur de Pirate blijf je het best op je hoede voor overdreven vreugde. Het opgezweepte publiek kreeg ze vakkundig weer koest met haar interpretatie van 'You Belong to Me' van Sue Thompson. Naar eigen zeggen leerde ze het jarenvijftignummer kennen via papa piraat en nu zingt ze het als wiegelied voor haar eigen dochter. Er ging een ontroerende romantiek uit van haar versie en Martin bewees dat haar Engels verdienstelijk genoeg is om een taalswitch in overweging te nemen.

Gestript van alle overtollige instrumentatie herleidde Martin haar repertoire tot de essentie, melancholische popnummers die zwellen en weer ineenkrimpen van de tedere tristesse die ze opwekken. Voor het laatste, 'Comme des Enfants', trad ze naar voren en ontmoette ze haar publiek in een a-capellasamenzang van het chanson. "Et il m'aime encore, et moi je t'aime un peu plus fort" weerklonk steeds luider terwijl meer mensen recht veerden om mee te zingen. Coeur de Pirate liet het Koninklijk Circus baden in een intieme schoonheid met als enige foutje dat het wonderlijke sprookje niet langer duurde.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234