Donderdag 28/05/2020

Kwelgeesten uit het schemergebied

Je moet al goed snik zijn om de sneeuw te trotseren voor een concert. Dat kwam gelukkig goed uit: in de AB werd de vijfde plaat van Te Gek!? voorgesteld. Zotskappen van dienst waren onder meer Marcel Vanthilt, Isolde Lasoen en Guy Swinnen.

Zot zijn doet wel degelijk zeer maar wie zijn greep op de realiteit verliest, durft daar vaak niet voor uitkomen. Zo blijft een leven met mentale kwelgeesten sluimeren in een sinister schaduwgebied. Het psychiatrische ziekenhuis Sint-Annendael in Diest probeert dat taboe definitief uit die schemerzone halen. En aantonen dat niemand immuun blijft voor angst, depressie of andere spinnenwebben in de kop.

Hun project 'Te Gek!?', met Guy Swinnen als peter en Kristien Hemme-rechts als meter, groeide in vijf jaar tijd uit tot een begrip, waaraan heel wat bekende Vlamingen hun naam verbonden. Onlangs werd zelfs een vijfde cd boven de doopvont gehouden. In Brussel stelde een rist notoire popartiesten die plaat voor, waarbij ze in één trek ook hun eigen mentale grenzen verkenden.

Zo liet Marcel Vanthilt tijdens een koortsig 'In mijn pyama' uitschijnen dat een dwangbuis hem beter om het lijf zou passen. En ook zijn vertaling van de novelty-hit' 'They're Coming to Take Me Away, Ha-Haaa!' gaf blijk van een flikkerende geest. Achteraf mijmerde hij luidop over het one-hit wonder Napoleon XIV. "Waar zou dié vandaag zitten, denk je?" klonk het sarcastisch. Stilte in de zaal.

Een riskante grap misschien, maar humor verlichtte gelukkig vaker het gewichtige onderwerp van de voorstelling. Zo heulde Isolde Lasoen met de esprit van Daan in het Franstalige jeu-de-mots van 'Alumnium Folie'. En ook de afsluiter 'Iedereen is zot', met alle artiesten verzameld, gaf vrij spel aan de lach.

Voor een beklemmend hoogtepunt zorgde Senne Guns dan weer. In '145,13 km/u' zong hij over een autist die getallen boven gevoelens verkoos. En ook Pieter Embrechts maakte indruk. Achter hem doemde een groot beeldscherm op, waardoor de acteur in virtueel duet ging met mensen die zich ooit lieten opnemen: een pijnlijk mooie cover van Wannes Van de Veldes ''k eb m'n art geslote' kon niet anders dan je eigen hart op een kiertje zetten.

En, wellicht omdat Erasmus wist dat het pronken met andermans veren een zoete vorm van waanzin is, kwamen nog méér covers voorbij: Patrick Riguelle nam Patsy Clines 'Crazy' onder handen, terwijl Guy Swinnen 'Solitary Man' van Johnny Cash onder elektrische hoogspanning zette. Rick de Leeuw dook dan weer in het repertoire van Lou Reed, met een naar The Kids geboetseerd 'Ze zeggen ze is geen goede moeder'.

Wel jammer dat Frank Vander linden, net als columnist Bernard Dewulf en Amatorski op de laatste knip verstek lieten gaan. Of dat alle acts elkaar willekeurig opvolgden: daardoor ging de spankracht van sommige songs hopeloos verloren. Maar misschien was dat wel bewust? Stoorzenders in de geest weigeren immers ook een logisch parcours.

Voor de komende literaire, sportieve en muzikale initiatieven: www.sad.be/tegek/

Te Gek!?, gezien op 20/1, in de Ancienne Belgique, Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234