Zondag 21/07/2019

Kwart van Belgische gezinnen betaalt rekeningen niet op tijd

Steeds meer gezinnen kampen met betalingsachterstand. Gsm-rekeningen en verkeersboetes blijven het langst liggen. De Belg betaalt zijn woonlasten sneller dan zijn kredietkaartschulden.

Emmanuel Vanbrussel

Een op de vier Belgische gezinnen betaalt geregeld zijn rekeningen te laat. Dat blijkt uit een onderzoek in juni bij 500 Belgen ouder dan zestien, in opdracht van het incassobureau Intrum Justitia. Twee jaar geleden betaalde maar een op de vijf gezinnen niet op tijd. "Het aantal gezinnen in financiële problemen neemt toe. Daarnaast heb je mensen die 'spelen met het systeem' en profiteren van het lakse inningsbeleid van sommige bedrijven", zegt Dirk Vangrunderbeek, salesmanager bij de kredietbeheerder.

Vooral de Belgen tussen de 25 en 34 en de alleenstaanden met kinderen stapelen de onbetaalde facturen op. Een op de drie alleenstaande ouders heeft betalingsachterstand. Meer dan de helft van hen moet bovendien geregeld financieel bijspringen omdat de kinderen te veel geld uitgeven. Vangrunderbeek: "Steeds meer mensen komen alleen te staan door echtscheiding. Voor die nieuwe eenpersoonsgezinnen is het niet altijd even gemakkelijk om de terugkerende facturen te blijven betalen." De ondervraagde Belgen voelen dat ook zo aan. Zij stippen het verlies van een job en echtscheiding aan als de twee belangrijkste oorzaken voor financiële problemen. De Belgen maken bewust een prioriteitenlijstje voor hun rekeningen. Bovenaan staan de doktersfactuur, de afbetaling van de hypotheeklening en de tandartsrekening. Meer dan zeven op de tien Belgen betalen die rekeningen altijd op tijd. De verkeersboetes, de kredietkaartschulden en de gsm-rekeningen liggen helemaal onderaan het stapeltje facturen. Maar de helft van de ondervraagden zegt zijn gsm-rekening altijd op tijd te betalen. Dat is geen Belgisch fenomeen, zo blijkt uit de zusterenquête van Intrum Justitia in Nederland. Ook onze noorderburen geven de gsm-facturen, net als de verkeersboetes, een erg lage prioriteit. Het aantal Nederlanders in financiële problemen is in twee jaar tijd overigens verdubbeld van 10 naar 20 procent van de gezinnen. Financieel bekeken is de betalingsvolgorde van de Belg niet logisch. Hij zou minder schulden opstapelen als hij eerst de kredietkaartschulden aanzuiverde en de achterstallige hypotheekfactuur even liet liggen. Het jaarlijkse kostenpercentage voor een negatief kredietkaartsaldo kan immers oplopen tot 19 procent, fors meer dan voor een woonkrediet. "Zuiver budgettair zuivert de Belg beter eerst de kredietkaart aan. Maar dat is een kwestie van perceptie van de mensen", zegt Vangrunderbeek. "De Belg vindt het belangrijk om de huur bij zijn huisbaas of het woonkrediet bij zijn bank op tijd te betalen. En hij gebruikt de kredietkaart om eerst andere betalingen te doen. De mensen zijn er zich niet altijd van bewust hoe duur een kredietkaart in het rood is." Als de Belgische gezinnen de touwtjes niet aan elkaar kunnen knopen, bezuinigen ze vooral op eten, drinken en uitgaan, maar ook op kledinguitgaven.

Een op de vijf Belgen ontvangt weleens een aanmaning van een incassobureau of een deurwaarder. Die hebben effect, want de meeste gezinnen betalen kort daarna hun rekeningen. Meer dan acht op de tien Belgen houden een bepaald bedrag achter de hand voor onvoorziene omstandigheden en zes op de tien Belgen zetten elke maand een vast bedrag opzij. Betalingsachterstand is dus niet alleen een kwestie van te weinig geld maar ook van desinteresse of slordigheid bij de gezinnen. Vangrunderbeek: "Een strikt herinneringsbeleid werpt voor een bedrijf zijn vruchten af. Wie het hardst roept, krijgt zijn geld eerst. Sommige Belgen wachten tot ze werkelijk onder druk worden gezet om te betalen."

Echtscheiding en werkloosheid belangrijkste oorzaken van financiële problemen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden