Zondag 16/05/2021

Kwantiteit primeert op 'Spotify voor boeken'

Zoveel e-boeken als je lezen kunt. En dat voor maar 10 euro per maand. Internetwinkel Bol.com noemt zijn nieuwe betaalformule revolutionair. De boekensector is minder enthousiast: 'Het e-boek blijft een marginaal gegeven.'

Dankzij Netflix doen we tegenwoordig allemaal aan bingewatchen. Spotify leerde ons dat onbeperkt muziek luisteren niet zo gigantisch veel hoeft te kosten. Nu komt Bol.com met en gelijkaardige dienst voor het boekenvak. Voor 9,99 euro per maand word je abonnee van Kobo Plus. In ruil daarvoor kun je op je tablet, smartphone of e-reader zo veel e-boeken lezen als je wil. Ook downloaden kan, maar wie zijn abonnement opzegt, verliest de toegang tot de boeken die op zijn harde schijf staan.

Het is niet de eerste Spotify-achtige boekendienst die het levenslicht ziet. Maar diensten als Bliyoo of Bookchoice krijgen moeilijk voet aan grond. Voor Kobo Plus hebben ze bij Bol.com een succesvoller parcours voor ogen. Met het uitgebreide aanbod als grootste troef. Kobo Plus heeft nu al meer dan 40.000 e-boeken in de bibliotheek zitten, waaronder meer dan 16.000 Nederlandstalige exemplaren. "Dat is zowat de helft van het aantal Nederlandstalige e-boeken dat momenteel op de markt is", vertelt Daniël Ropers, algemeen directeur van Bol.com.

Met de handrem op

Ropers pakt ook graag uit met een lijstje grote namen. Onder anderen Herman Koch, Kristien Hemmerechts, Ronald Giphart en Luc Deflo duiken in het aanbod op. Al vertelt die schijnbare weelde niet het volledige verhaal. Van de huidige Vlaamse fictie-boekentop 10 bijvoorbeeld is geen enkele titel bij Kobo Plus terug te vinden.

Dat is het gevolg van het beperkte enthousiasme over het project bij de Vlaamse uitgevers. De meeste zijn wel ingestapt, maar doen dat met de handrem op. Oudere of minder populaire titels duiken in Kobo Plus op. Hun toptitels houden de uitgevers liever nog wat achter de hand. De grootste schrik bij dit soort diensten is immers dat ze kannibaliseren op de lucratievere 'normale' boekenverkoop. Een papieren boek dat voor 18 euro over de toonbank gaat, levert een uitgever immers stukken meer op dan wanneer datzelfde boek door een Kobo Plus-abonnee gelezen wordt.

Zakgeld

"Klopt", geeft Ropers toe. "Maar je moet het bredere plaatje bekijken. Nu gaat in een gemiddeld Nederlands gezin per jaar zowat 80 euro naar boeken. Maar uit ons verkennend onderzoek blijkt dat die aankopen vaak tot frustraties leiden. Mensen kopen een boek, vinden het dan toch niet zo goed en lezen het uiteindelijk niet uit. Bij Kobo Plus bestaat dat gevaar niet. Vind je een boek niet goed? Dan klik je gewoon naar een andere titel, zonder dat je daarvoor extra moet betalen. Dat is een luxe waar mensen gerust wat geld voor over hebben. Wanneer we die matige lezers, die nu 80 euro per jaar uitgeven, kunnen overhalen om een abonnement op Kobo Plus te nemen, dan levert gaat de hele boekenindustrie erop vooruit."

Al zal het met die groei - als die er al is - nog wel meevallen, verwacht Rudy Vanschoonbeek van uitgeverij Vrijdag. "E-boeken zijn en blijven in Vlaanderen een marginaal gegeven. Onze laatste verkoopcijfers laten zelfs een daling zien. Omdat het over zulke kleine aantallen gaat, kan ook een nieuwe dienst als Kobo ons nooit meer dan wat zakgeld opleveren."

Ook Vé Bobelyn directeur bij de Belgische tak van uitgeversgroep Veen, Bosch & Keuning ziet in de beperkte populariteit van e-boeken het grootste probleem. Vorig jaar waren elektronische boeken goed voor amper 3,9 procent van de totale boekenverkoop, en daar zal volgens Bobelyn niet snel verandering in komen. "Een boek lezen is iets totaal anders dan luisteren naar muziek bijvoorbeeld. We zien in alle onderzoeken en cijfers dat mensen een uitgesproken voorkeur voor papier blijven hebben."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234