Woensdag 01/12/2021

Kwaliteit verrast altijd

Voor zijn jaarlijkse bezoek aan België vereerde de koning van de blues dit keer niet Antwerpen of Brussel, maar het Franstalig landsgedeelte. De organisatoren van het Jazz à Liège-festival hadden goed gemikt: de zaal Forum in het centrum van Luik zat dinsdagavond nokvol, van de parterre tot aan het derde balkon. Maar voor hen geen blues zonder jazz, en die jazzlui moesten Luikenaars zijn. Dus stond het kwartet van altsax Steve Houben in voor het voorprogramma. We hebben het ons niet beklaagd: ze musiceerden gedreven en improviseerden inventief en opwindend. Drummer Simtaine kreeg het publiek zelfs aan het meeklappen op zijn beat.

Ook het concert van B.B. King zou een ritmisch festijn worden. Zowel in de langzame als in de medium-tempo's creëert B.B. dat zalige, bijna extatische gevoel dat schijnbaar moeiteloos uit een innerlijk ritme opwelt. Swing dus, in de oorspronkelijke betekenis, een kwaliteit die vroeger jazz én blues in de diepte verbond. Dat ondervind je niet onmiddellijk, want B.B. bouwt zijn concerten slim op, en toch volgens een vast patroon. Eerst laat hij zijn orkest een paar nummers spelen, dan maakt hij zijn blijde intrede - iedereen veert overeind en brengt hem een ovatie - en laat hij elk van zijn muzikanten soleren in een reeks bekende en vluggere nummers in de aard van 'Let the Good Times Roll'. Maar hij houdt die kort. Ze dienen als herkenningspunten en stemmen het publiek geestdriftig.

En dan neemt hij rustig de tijd om zonder onderbreking, relaxed en sereen, al zijn talenten als zanger en als gitarist tentoon te spreiden. Zonder blazers, alleen met zijn ritmegroep. Daarvoor ging hij vroeger op een stoel zitten. Nu zit hij het hele concert door, als een koning op zijn troon. "Ik ben nu 74", zei hij in Luik. Een paar jaar geleden verwittigde hij ons nog dat het niet om de leeftijd maar om de gezelligheid ging. Hij zou overigens nu en dan nog eens een toespeling op zijn ouderdom maken. Je hoort nochtans geen enkel verschil met vroeger. De stem is gaaf en expressief gebleven, de gitaar klinkt mooier dan ooit. Je hebt de indruk dat hij gemakkelijker naar het lage register gaat, een indruk die je ook krijgt in sommige stukken op zijn recente cd met Eric Clapton, Riding with the King.

En net als op die cd treft je B.B.'s dynamiek: in een paar noten legt hij intenser gevoel dan anderen in een heel verhaal. Boeiend waren zijn verrassende modulaties waarmee hij van het ene nummer in het andere gleed, meestal in een gewijzigd tempo. In feite maakt B.B. van zijn optreden een onemanshow. Hij zit de hele tijd, op de eerste nummers na, op de voorgrond. De ritmiek ondersteunt voortreffelijk, en de blazers die op het einde weer aantreden blijven discreet met hun korte riffs en hun punctuaties.

We merkten een verschil met het Vlaamse publiek. In Luik bleken ze bij de aanvang de bedoelingen van de vedette niet altijd te verstaan. Toen B.B. ze aanzette tot het meezingen van het woord 'Caldonia', kreeg hij applaus in plaats van koorzang. Hij liet zijn band zwijgen en begon opnieuw. En nu ging het. Waarschijnlijk gaat de Vlaming gemakkelijker om met het Engels. Of krijgt hij vaker de gelegenheid de blues mee te maken. Hoe dan ook, aan belangstelling en enthousiasme was er geen gebrek. Maar de Luikenaars kregen toch maar drie minuutjes de kans om te profiteren van B.B.'s traditionele uitdeling van kleinodiën. (AF)

Jaarlijkse B.B. King nu in Luik

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234