Dinsdag 04/08/2020

Onderwijs

Kwaliteit onderwijs blijft onder vuur liggen: opnieuw dalende cijfers bekendgemaakt

De resultaten van nieuwe peilingsproeven wiskunde en begrijpend lezen zijn bekend.Beeld Hollandse Hoogte / David Rozing

Acht op de tien leerlingen behalen de eindtermen Nederlands aan het eind van de basisschool. Zowel voor lezen als luisteren gaan ze erop achteruit ten opzichte van vijf jaar geleden. Voor wiskunde blijven bewerkingen en algebra moeilijk voor leerlingen uit het tweede middelbaar. Dat blijkt uit nieuwe peilingsproeven die de KU Leuven zojuist heeft voorgesteld. 

Minister van onderwijs Hilde Crevits (CD&V) heeft vandaag de peilingstoetsen voorgesteld voor Nederlands en wiskunde. De peilingen van de Vlaamse overheid zijn enkel gericht op het behalen van de eindtermen. Het gaat om de verwachtingen van wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. 

Zowel voor Nederlands als wiskunde daalt het aantal leerlingen dat de eindtermen behaalt. Deze week bleek al uit een vergelijkende studie van internationale onderzoeken van onder meer professor emeritus Jan Van Damme (KU Leuven) dat de kwaliteit van het Vlaamse onderricht sinds de eeuwwisseling stelselmatig gedaald is. De nieuwe peilingen bevestigen die trend.

Nederlands

Bij 3.119 kinderen uit het zesde leerjaar in 119 Vlaamse scholen werd gepeild naar de lees- en luistervaardigheden in het Nederlands. Voor lezen behaalde 84 procent van de leerlingen de eindtermen, voor luisteren is dat 82 procent. In 2013 was het resultaat voor lezen nog 92 procent, voor luisteren nog 87 procent. Er is dus een duidelijke daling op te tekenen.

De leesvaardigheid werd getest met een schriftelijke toets. Kinderen kregen bijvoorbeeld vier verschillende uitnodigingen voor een verjaardagsfeestje, en nadien de vraag bij welke uitnodiging een tekening van een voetspoor met vergrootglas past. 95 procent had goed begrepen dat het ging om een feestje met een schattenjacht. Het werd al moeilijker als ze een affiche te zien kregen waar per sportclub in pictogrammen staat uitgebeeld welke sport je er kan beoefenen. Daaronder staat een legende welke pictogrammen welke sport betekenen. Slechts 70 procent kon juist antwoorden op de vraag welke pictogram in de legende werd vergeten.

Meisjes scoren beter voor lezen en luisteren dan jongens. Kinderen met een andere thuistaal dan het Nederlands scoren doorgaans minder goed. Het gebruikte handboek blijkt ook van tel: bepaalde handboeken zorgen voor betere resultaten dan andere.

Minister Crevits: “Dit is een duidelijk alarmerend signaal, het duidt op een dalende interesse in lezen en begrijpend lezen. De focus op taal moet vanaf het basisonderwijs beter.” 

Wiskunde

Voor wiskunde vulden 2.985 leerlingen uit het tweede middelbaar in 104 scholen over heel Vlaanderen een peilingstoets in. Er werd gepeild naar getallenleer, algebra, data en meetkunde. De leerlingen zaten verspreid over verschillende studierichtingen uit de A-stroom, dus niet de beroepsopleidingen. Voor bewerkingen slaagt nog maar 22 procent van de leerlingen voor de eindtermen, een achteruitgang ten opzichte van de vorige peiling in 2009, toen 28 procent slaagde. Een ander pijnpunt is algebra: slechts 57 procent van de leerlingen behaalt de eindtermen. Ze kunnen wel beter omgaan met data dan tien jaar geleden.

Op getalinzicht scoren de leerlingen iets beter: 73 procent slaagt voor de eindtermen. Toch is 13 procent van de kinderen in de war met hoe je honderdzeventig miljoen voluit in cijfers noteert. 

De 14-jarigen zijn wel meer gemotiveerd voor wiskunde dan vroeger, blijkt uit de peiling. Vandaag blijven leerlingen uit technische wetenschappen over de hele lijn minder goed scoren. Jongens scoren ook duidelijk beter voor algebra en bewerkingen dan meisjes. Vandaag worden meisjes meer gemotiveerd voor wiskunde dan tien jaar geleden. De jongens zijn wel nog altijd duidelijk meer gemotiveerd, maar de kloof wordt dus kleiner.

Haalt u de eindtermen wiskunde in het tweede middelbaar? Doe hier de test

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234