Donderdag 26/11/2020

Kwaliteit haalt het op huisvlijt bij de Kunstbende

'Hoe komt het dat jullie allemaal zo boos zijn op de maatschappij', vroeg Ketnet-wrapster Gitte van Hoyweghen, toen weer eens een jonge dichteres de pijn van het zijn had uitgeschreeuwd. Het antwoord was een blik die in bijbelse tijden dwaze vrouwen in zoutpilaren deed veranderen. De tweede finale van de Kunstbende was dan ook geen kinderspel.

Gent / Van onze verslaggever

Karl van den Broeck

De meer dan tweehonderd finalisten meenden het en dat kon je op hun gezichten zien. Winnaars knepen hun knuisten wit en staken ze juichend in de lucht. Verliezers briesten dat het allemaal doorgestoken kaart was. Ouders van winnaars dansten door het dolle heen en ouders van verliezers zonnen op wraak. De organisatoren van Vilanella keken en zagen dat het goed was. Steengoed.

Ook al betrof het hier enkel de 'kunstwerken' van 13- tot 19-jarigen, de beste moesten geenszins onderdoen voor die van hun volwassen collega's in de erkende kunsttempels. De performance Regenval van Sol, die aan een opgezette vogel haar liefde (aanvankelijk platonisch, maar uiteindelijk rauw en vol fysieke begeerte) verklaarde, zette al vroeg op de dag de toon. Zij zou later ook de hoofdvogel afschieten. In de categorie Taal (zie hiernaast) stak Frisco goes Rita de Pita torenhoog boven de anderen uit. Maar ook de door de jury schromelijk genegeerde Me, myself & Wouter bracht een intrigerende, gelaagde en baldadige tekst over... de maatschappij. Jawel.

In de concertzaal stalen Sanne en Roos de harten van publiek en jury met hun acapellaversie van 'Stop'. De Brusselse rappers van Made in La Rue, die uiteindelijk tweede werden, bogen ootmoedig het hoofd. "De meisjes waren beter", klonk het. Omdat het onmogelijk was om in de tot bijenkorf omgetoverde Vooruit (in alle zalen van het gebouw waren (Kunst)bendeleden aan de slag) alles mee te pikken, miste ik The Citizens, die wonnen in de categorie dans. Dat Sja de fotografieprijs won en Recep Tok en Bedredinn Koytaviloglu de prijs voor de beste installatie (een 'Metalobiel' in ware Panamarenko-traditie), lag voor de hand. Bij de overige inzendingen merkten we opvallend veel huisvlijt. De categorie 'nieuwe media' kampte duidelijk met groeipijnen. Vorig jaar één inzending en nu zes. De meisjes lieten het afweten en uiteindelijk won Pieterjan Vandegaer met een game 'Final Frontier'. De vijf overige inzendingen waren websites, maar die verraadden vooral veel technisch vernuft, maar weinig creativiteit.

De winnaars van de Kunstbende krijgen geen blinkende auto of een smak geld; ze worden uitgenodigd op Art Connexion, een groot zesdaags kunstfestival voor jongeren uit heel Europa. Dat vindt plaats in Rotterdam vanaf 12 augustus; de dag dat de finale van de Nederlandse Kunstbende gehouden wordt.

Toch nog een slotopmerking. De wrappers van Ketnet kweten zich over het algemeen goed van hun taak. Toch botst de hupse presentatiestijl maar al te vaak met de ernst waarmee de kandidaten hun ding doen. Wanneer dan een van de wrappers een kandidaat aanspreekt met de titel van zijn gedicht en een andere met de naam van... een concurrent, dan is er niet alleen sprake van amateurisme, maar ook van onbeleefdheid.

Ketnet is een van de belangrijkste sponsors van de Kunstbende. Maar wie gehoopt had binnenkort een samenvatting van dit unieke festijn op het kleine scherm te mogen zien, komt bedrogen uit. Wat Canvas wel kan voor Humo's PopPoll, Rock Werchter of Sfinks, kan Ketnet blijkbaar niet voor de Kunstbende. Een jonge dame die haar weelderige vormen toont in de boekskes of die na haar tenniscarrière snel wat uitspraaklessen volgt, krijgt in dit land een job bij de televisie. En dat terwijl er zondag in de Vooruit meer talent te rapen viel dan er op een hele week op de vaderlandse jongerenzenders te zien is. Doodjammer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234