Zondag 25/10/2020

'Kwaad op Van Morrison'

Cult vraagt iemand elke dag, de hele week lang, naar zijn voorkeuren, gewoontes en bizarre trekjes. Deze week: acteur-zanger Pieter Embrechts (43). Op 19 februari brengt hij met Onderwoud een nieuwe plaat uit. Vandaag belijdt hij zijn liefde voor muziek.

Belandt u wel eens te midden van een grote massa, staand met een plastic bekertje in de hand?

"Zelden. Maar het gebeurt als ik een concert echt niet wil missen. Zo sloot Bruce Springsteen een paar jaar geleden TW Classic af en had ik mijn lief, mijn broer, mijn vader en petekind meegenomen. Ik kende zijn albums al jaren, maar werd pas echt fan door hem acht jaar geleden voor het eerst live te zien. Dan pas zie je de fantastische verteller en zanger die hij is. Dan neem je die plastic bekertjes er graag bij."

Wat is het meest memorabele concert dat u ooit hebt bijgewoond?

"Toen ik 19 was, trok ik met een vriend door India en logeerden we bij lokale boeren en vissers. Op onze laatste avond in dat piepkleine dorp wilden de locals een afscheidsconcert voor ons brengen. We zaten in het enige hutje met een stenen vloer, op een rieten matje. Bij kaarslicht kwamen eerst de kinderen zingen, daarna de vrouwen en dan pas de mannen. Het concert duurde uren en was heel opzwepend met veel percussie en samenzang in complexe ritmes die ik niet kon vatten. Na hun concert maakten ze via een tolk duidelijk dat het nu aan ons was om voor hen op te treden. Dat hadden we niet zien aankomen. Maar goed, aangezien mijn maat niet muzikaal aangelegd was, heb ik een paar songs a capella gezongen. Hoongelach én applaus waren mijn deel."

En welk concert was zijn geld absoluut niet waard?

"Van Morrison in de Elisabethzaal een paar jaar geleden. Hij zong amper en stond er de helft van de tijd onbewogen als een standbeeld bij. Hij was beter op de Meir gaan staan of op de Ramblas in Barcelona. Het concert duurde amper drie kwartier en in die tijd liet hij vooral zijn muzikanten soleren. Zonder twijfel het minst bezielde concert dat ik ooit zag. Het publiek was echt kwaad, wat ook weer grappig was, zo'n mopperende massa."

Welk nummer wordt u nooit ofte nimmer beu?

"De compositie 'Letter From My Mother' van Philippe Catherine is een jazzthema dat ik altijd graag hoor. 'You've Changed' van Billie Holiday, quasi alles van Aretha Franklin, Mavis Staples' 'My Own Eyes'. Maar evengoed pop als 'My Number' van Foals of 'Sweet Disposition' van The Temper Trap. En daarnaast nog een berg Beatles- en Tom Waits-songs en veel oude blues. Om nog over Brel te zwijgen. En dan zijn we nog niet begonnen aan klassieke muziek! Dit lijstje kan erg lang worden. Zullen we een nieuwe rubriek beginnen?"

Wie mag er op uw begrafenis komen zingen?

"Eefje de Visser. Er is iets met haar frasering en timbre, waardoor de tijd wordt stopgezet en ze onmiddellijk via mijn onderrug mijn lijf binnensluipt en me kippenvel geeft. Het maakt ook bijna niet uit wat ze zingt. Wat bizar is, want ik ben echt een tekstmens. Uiteraard mag Aretha Franklin ook meekomen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234