Dinsdag 26/05/2020

Kut, Dirk en het penseel van de liefde

seks op de boekenbeurs

Antwerpen / Van onze verslaggever

Jeroen De Preter

Een bloedhete zaterdagmiddag op de Boekenbeurs. In het Salon, een nogal eufemistische benaming voor een van de kille auditoria van het Bouwcentrum, interviewt Kristien Hemmerechts Catherine Millet, auteur van La vie sexuelle de Catherine M. Een schandaalroman, zo wordt gezegd, al rijst de vraag welke schandalen dit autobiografische verslag van een buitengewoon losbandig leven dan wel heeft uitgelokt.

Het interview met Millet kan rekenen op een tweehonderdtal belangstellenden, onder hen nogal wat gezinnen met kinderen. Kinderen?! Kinderen jawel, maar maakt u zich vooral geen zorgen. Millet en Hemmerechts converseren in het Frans, sinds mensenheugenis de taal waarvan de Vlaamse burger - les enfants! - zich bedient als er een delicaat onderwerp wordt aangesneden.

Dat de seksuele revolutie toch niet helemaal aan dit gewest voorbijgegaan is, wordt pas duidelijk als Catherine Millet wat later, net zo gewillig en onverschillig als ze in haar boek een penis in de mond neemt, haar boeken signeert. Een honderdtal mannen en vrouwen schuift geduldig aan. Langs de rijen voert een verdwaalde eenzaat actie tegen anticonceptie, hij wordt bekeken alsof hij net uit het rioolputje gekropen is.

Een dag voor Catherine Millet was Phaedra Hoste nog de grote ster van de Boekenbeurs. La Hoste ging, zoals genoegzaam bekend, reeds voor meer dan één mannenblad uit de kleren, voor de voorzitter van Vlaanderens tot nader order grootste christelijke partij geen bezwaar om haar een fraaie plek op de verkiezingslijst te bezorgen. Phaedra Hoste was op de beurs om het miljoenste Nederlandstalige boek van Marianne Frederiksson uit te rijken. Marianne Frederiksson en Phaedra Hoste?

"Marianne Frederiksson bekoort opvallend veel vrouwelijke lezers", aldus Luc Vandervelpen, voorman van CoLibro, een samenwerkingsverband van een dertigtal kwaliteitsboekhandels. "We wilden iemand die model zou kunnen staan voor de prachtige covers, typerend voor de Geus-uitgaven." Vandervelpen gewaagde achteraf van een groot succes. "Al een half uur voor haar komst nam de drukte toe." Donderdag aanstaande, als Ronald Giphart zijn boek Ten Liefde! komt presenteren, wil Vandervelpen de stunt nog eens overdoen. "Dina Tersago (miss België, JdP) lijkt me wel wat", glundert hij.

"Te gek voor woorden", noemt schrijfster Brigitte Raskin de tendens om vrouwelijk schoon te gebruiken als glijmiddel om boeken te verkopen. "Om succes te hebben op de Boekenbeurs kun je blijkbaar maar best een babe inhuren. Daarstraks liep ik voorbij de stand van Menzo. Desgewenst plaatste Ann Ceurvels haar handtekening op je lichaam. Het was daar een overrompeling." Niet dat Brigitte Raskin afkerig is van een stevig potje seks zo af en toe. "Zal ik je een tip geven? De beste seks op deze Boekenbeurs is te vinden in Het bezoek van de lijfarts, een roman van de Zweed Per Olov Enquist." Ze haalt haar recensie van het boek uit haar tas en citeert: "Als hij voelde dat haar vliezen en zijn lid zich in dezelfde ademhaling bevonden begon hij zich langzaam te bewegen."

Seks is ook geen punt voor Raskins uitgever Van Halewyck, integendeel zelfs. Op de stand van de uitgeverij staan, in het midden van een tafel, twee torso's: een mannelijk en een vrouwelijk exemplaar, elk voorzien van het schoonste ondergoed. Daarrond liggen, in grote stapels, boeken als De navelstreng van Eros (Bo Coolsaet), Passie op de werkvloer (Tine Hens en Stefan Lievens), Heren dubbel/Dames dubbel (Mark Vlaeminck) en Gigolo, mijn leven tussen de lakens (Jacky Secke). Wie een van de boeken koopt, krijgt er een geschenk van de Antwerpse 'seksshop' de Erotische Verbeelding bij: een zakje snoepjes in penisvorm. "Een grapje", zegt Lut Raymaekers van Van Halewyck. "Al is de link tussen de uitgeverij en die winkel niet toevallig. De Erotische Verbeelding heeft hetzelfde idee over de manier waarop je met erotiek moet omgaan. Het is de enige seksshop waar ik zelf zou binnenstappen. Omdat hun erotica vrouwvriendelijk en stijlvol zijn." Stijl en maatschappelijke relevantie zijn volgens Lut Raymaekers belangrijker dan een rinkelende kassa. "Wij krijgen bij Van Halewyck vaak genoeg manuscripten binnen waarvan we denken: dit wordt gegarandeerd een hit. Maar als het geen stijl of inhoud heeft, geven we het niet uit."

Dit streven naar kwaliteit uit zich onder andere in de cover, de opmaak, de keuze van de titel. "Onze covers of titels zijn nooit plat. Neem Het penseel van de liefde van Bo Coolsaet. Een prachtige titel, die stilaan zelfs ingeburgerd raakt. Om ook de stijl waarin het geschreven is maximaal te verzorgen werd samengewerkt met Laurens de Keyzer, een gerenommeerde journalist."

Rest nog de maatschappelijke relevantie, een aspect waar Lut Raeymaekers als sociologe niet ongevoelig voor is. "In '83 ben ik afgestudeerd met een scriptie over homoseksualiteit en literatuurstudie. Ik was, geloof het of niet, de eerste die toestemming kreeg om over het onderwerp een verhandeling te schrijven. Het mocht trouwens alleen maar als het over literatuur ging. Intussen is er veel veranderd, al is dat erg relatief. Het blijft me verbazen hoe mensen die een boek willen kopen als Heren dubbel/Dames dubbel (een soort geschiedenis van de homoseksualiteit in Vlaanderen, JdP) soms drie keer rond de tafel lopen alvorens toe te tasten. De Boekenbeurs is op dat vlak heel leerzaam. Je krijgt er een doorsnee van Vlaanderen op bezoek. Een onderwerp als homoseksualiteit is nog veel minder bespreekbaar dan in sommige milieus gedacht wordt."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234