Zaterdag 04/12/2021

Kust klaar voor kunst

Een reuzenspin in Mariakerke, een kudde olifanten in De Panne, slapende creaturen in de ruïnes van de abdij Ten Duinen... met de eerste lentezon duiken ook de eerste kunstwerken voor Beaufort 2006 op aan de Belgische kust. Over een dikke week zijn dat er meer dan dertig. Dan wordt de hele kustlijn, van Knokke tot De Panne, met internationale (top-)kunst gekleurd. Willy Van den Bussche, die het ku(n)stproject in goede banen leidt, mag op beide oren slapen: ''t Is echt machtig werk!', aldus 'gepensioneerde in de bouw' Mario.

Westkust

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

'Ze komen van over de zee", zegt Willy Van den Bussche, terwijl hij wijst naar de eerste drie exemplaren van wat een kudde van negen olifanten moet worden. De drie imposante dikhuiden van Andries Botha houden halt aan een met helmgras en prikkeldraad 'afgeschermde' camping op het strand van De Panne. "Het is niet toevallig dat we hier voor een Zuid-Afrikaanse kunstenaar hebben gekozen", zegt de commissaris-generaal van Beaufort 2006, de ku(n)sttriënnale die op 1 april van start gaat. "In de zeventiende eeuw zijn groepen boeren van de Westkust naar Zuid-Afrika vertrokken, op zoek naar een beter leven. Daar voorzagen ze de schepen die langs de Kaap voeren van proviand. Die historische band willen we hier in de verf zetten. De ietwat onderkomen caravans verwijzen, in zekere zin, naar de geïmproviseerde woningen in de townships."

Botha is een (blanke) kunstenaar die werkt met lokale handwerklieden die het hoofd boven water proberen te houden met het vervaardigen van houten souvenirs. Een aantal van hen is meegereisd en schroeft in een hangar even verderop de laatste bouten in de blokjes hout die op ijzeren frames werden bevestigd. Het hout ruikt lekker geparfumeerd. "Benzine", weet Van den Bussche, "om het hout te beschermen tegen de beestjes en de zilte zeelucht." Ook tegen vandalen? "Ik ben er gerust in", zegt Van den Bussche, "voor zo'n werk kun je toch niet anders dan respect hebben?"

"Respect?" vraagt Lieve, die samen met haar vriendin Dina - "We zijn hier enkele dagen op vakantie" - op een bankje aan de Mariakerk van Mariakerke geniet van de eerste lentezon. "Ik weet het zo niet. Dat gelijkt op ne spinnenkop."

Met haar 'spinnenkop' brengt Louise Bourgeois hulde aan de door haar zo bewonderde James Ensor. De negen meter hoge, zwangere creatuur - voor Bourgeois "de moeder van de creatie" - beschermt het graf van de illustere baron (1860-1949). "Ik hoop maar dat het geplastificeerd is", zegt Dina al iets minder sceptisch wanneer ze verneemt dat de artieste een 95-jarige Française is die in New York woont. "Want alle monumenten aan de kust worden zo rap lelijk." "Bij ons in Leuven staat ook een grote meikever", zegt Dina. Lieve: "Van dezelfde van de groene kevertjes in het paleis." "Ja, Jan Hoet", zegt Dina beslist. (Het is Jan Fabre, NB)

Aan de overkant komt Mario - "Ik heb 44 jaar in den bouw gewerkt, nu ben ik op rust" - aanwandelen. De Waregemnaar kijkt oprecht verrukt naar het monumentale werk. "Ik had ervan gehoord in Oostende", zegt hij, "en ik dacht: 'Ik ga er een wandelingske naar doen. Ik heb er geen woorden voor. 't Is echt machtig werk. Hoe hebben ze zo'n lomp gewicht hier gekregen? In stukken allicht."

I dormienti ('de slapenden') van de Italiaanse avant-gardist Mimmo Palladino op de ruïnes van de abdij Ten Duinen in Koksijde zien er dan weer uit alsof ze onlangs door archeologen werden opgegraven. Sommige van de 33 terracotta beelden zijn nog heel, andere hebben gebroken ledematen. "Maar dat is de bedoeling", weet suppoost Marc. "De beelden zijn hier eergisteren met een grote oplegger vanuit Italië gekomen. Ze waren goed verpakt."

"Je zou er zo willen bij gaan liggen en ook een dutje doen", besluit onthaalbediende Marianne.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234