Zondag 25/10/2020

Kussenmet Kane

De man achter de fluorage van deze zomer

De jonge Schotse topontwerper Christopher Kane, geliefd door Kate Moss en Kylie Minogue, maakt de meest sexy, korte en felle jurken die de modewereld de laatste jaren gezien heeft. Het jongste wapenfeit van de hotste ontwerper van het moment is de Juicy Tubes World Tour, de cultgloss waarvoor hij samenwerkte met cosmeticamerk Lancôme.

DOOR KIM DE CRAENE

Amper 23 jaar is Christopher Kane wanneer hij in 2006 zijn afstudeercollectie showt. Niemand minder dan de invloedrijke hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue Anna Wintour zit frontrow en ze raadt hem aan om Donatella Versace te ontmoeten. Een week later zit hij op een vliegtuig richting Milaan. Twaalf maanden later heeft hij twee succesvolle defilés op zijn naam staan, werkt hij als consultant voor Versace, runt hij zijn eigen label en staan celebrity's als Kylie Minogue, Kate Moss en Chloë Sevigny in de rij voor zijn ontwerpen.

Kane, die geboren werd in 1982 in het Schotse Newarthill als jongste van vijf kinderen, was als kind al geobsedeerd door de kleren van zijn zus Tammy, een grote Versace-fan. Toen hij de afstudeercollectie van John Galliano zag op de nu afgevoerde The Clothes Show van de BBC, wist hij dat zijn toekomst in de mode lag. "Op mijn zeventiende verhuisde ik naar Londen en ik volgde er een foundation course aan Central Saint Martins (de befaamde modeschool in Londen, KDC). Nadien haalde ik een mastersdiploma in de kunsten. Ik stelde mijn eerste show voor in september 2006, twee maanden geleden toonde ik al mijn vierde collectie."

Het eerste defilé was een schot in de roos: Kane kreeg lovende recensies in de International Herald Tribune en op Style.com en met zijn collectie van spannende corsetjurken in neonkleuren speelde hij een grote rol in de fluorage die deze zomer heerst. Kane was the next big thing. "Om eerlijk te zijn had ik niet echt een plan. Toen ik nog op Saint Martins zat, deed ik mee aan buitenschoolse projecten en werkte ik samen met ontwerpers als Russell Sage en Giles Deacon. Ik werd aangemoedigd om deel uit te maken van de Topshop New Generation-sectie, een onderdeel van de Fashion Week in Londen, en ik dacht 'waarom niet, we zien wel wat er gebeurt.' Nog geen week later werd ik geïnterviewd door het panel van de Topshop New Generation en bood Donatella Versace me een job aan." Die aanbieding weigerde hij, maar hij werd wel creatief adviseur voor het merk. Ook werkte hij samen met schoenenontwerper Manolo Blahnik, ontwierp kostuums voor Kylie Minogue's videoclip 2 Hearts en kleedde hij The Gossip-frontvrouw Beth Ditto tijdens het Fashion Rocks event van Swarovski. Nu neemt hij zijn eerste stappen in de cosmeticawereld en brengt hij samen met Lancôme zijn eigen Juicy Tubes uit. Een logische samenwerking. "Op aanraden van mijn professor Louise Wilson deed ik mee aan de Lancôme Colour Designs Awards, een belangrijke modewedstrijd. Ze vond dat mijn ontwerpen perfect zouden zijn en ik was vereerd dat ze aan me dacht voor zo'n prestigieus project. Ik won de prijs van de 'Colour & Texture'. Het project heeft mijn ogen geopend, ik zag hoe de organisatie en productie van een show in elkaar zat. De tweede keer kreeg ik de prijs voor innovatie. Door die twee overwinningen bleef ik in contact met Lancôme en ze vroegen me om in de jury te zitten van de Awards. Daar zat ik dan, naast grote ontwerpers en celebrity's. Ik moest jonge mensen jureren terwijl ik er een paar maanden voordien zelf nog stond als groentje. Het hele gebeuren werd uitgezonden op de BBC, dus het ging er nogal groots aan toe. Ik was co-host met topmodel Daria Werbowy en de ontwerper Roland Mouret. Een stresserende ervaring, ik was heel zenuwachtig. Met een publiek van invloedrijke modemensen voor mij, geraakte ik niet meer uit mijn woorden. Ik vergat zelfs hoe ik de woorden moest uitspreken!"

Tijdens de laatste Awards zat Kane naast de internationale make-up marketing director van Lancôme, Silvia Galfo. Ze geraakten aan de praat en kwamen al snel op het idee om samen een make-upproject op te starten. Kane heeft zo zijn eigen visie op schoonheid. "Ik denk dat echte schoonheid gaat over je eigen persoonlijkheid, het moet echt en individueel zijn. Ik hou van vrouwen die natuurlijk zijn en make-up gebruiken om hun ware schoonheid naar buiten te laten komen. Vandaag de dag gaat het volgens mij om te tonen wat je hebt maar zonder te overdrijven en zonder je uit te sloven." Ook in zijn modeshows is make-up een belangrijk deel van het proces. "Make-up maakt wel degelijk een verschil en versterkt de mode. De make-up is elk seizoen anders, net als de collecties, maar ik zoek altijd naar een natuurlijk effect om de kleren op de best mogelijke manier te laten zien. Een overdreven bruine huid en felle make-up is fout. Met een egale teint, goede mascara, mooie lippen ziet een vrouw er fantastisch uit."

Waarom hij wou meewerken aan de Juicy Tubes, vindt Kane logisch: ze zijn een fenomeen volgens hem. "De lipgloss is in de loop der jaren uitgegroeid tot een icoon. Iedereen heeft hem al proberen te kopiëren maar niemand is daar in geslaagd. Ik ben omringd met meisjes en ze zijn er allemaal aan verslaafd. Wat ze speciaal maken, is dat ze zo licht zijn en door het plumpeffect volume geven. En ze smaken lekker."

Voor de Juicy Tubes World Tour haalde Kane inspiratie uit zijn vier lievelingssteden: Rio, Tokio, Parijs en New York. "In de modewereld reis je vaak en ik kom op de meest interessante plaatsen. Rio is kleurrijk en levendig, en alle vrouwen zijn er sensueel. New York is trendsettend en gesofistikeerd, de vrouwen zijn elegant en goed gekleed. Tokio is ook fantastisch, excentriek en de vrouwen hebben er een goed gevoel voor stijl. En natuurlijk kon Parijs niet ontbreken, waar het er allemaal chic aan toe gaat. Het is de modehoofdstad van de wereld en de vrouwen hebben een unieke look, altijd elegant. De kleuren en smaken komen overeen met de sfeer van een stad, met het gevoel dat de steden in me oproepen. Om eerlijk te zijn heb ik gewerkt met een team van genieën en we hebben volgens mij een elegant, fun en mooi product gemaakt." n

Vandaag de dag gaat het volgens mij om te tonen wat je hebt maar zonder te overdrijven en zonder je uit te sloven

Het fenomeen Juicy Tubes

Vaak gekopieerd, nooit geëvenaard: Lancômes Juicy Tubes blijven de referentie voor de lipgloss. Wanneer het cosmeticamerk in 2000 de tubes lanceert, zijn ze de eerste gloss die zonder een applicator of spiegeltje kunnen worden aangebracht: de allereerste meeneemgloss is een feit. Een week na de lancering zijn de winkels door hun voorraad heen. De tubes zijn een snoepje voor het oog: ze komen in trendy kleuren, hebben een romige en transparante textuur en smaken naar zuurtjes. De formule bevat meer dan tachtig procent glansbestanddelen die het licht over 360 graden weerkaatsen. Door hun overduidelijk succes werden ze in 2001 permanent in de collectie opgenomen. Op dit moment worden er wereldwijd per minuut 27 Juicy Tubes verkocht.

INFO De Juicy Tubes World Tour by Christopher Kane zijn verkrijgbaar vanaf mei en kosten 20 euro, 02/421.48.37

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234