Woensdag 28/10/2020

Videogames

Kunt u overleven zoals uw zeer verre voorouders dat konden? Ontdek het in deze game

In ‘Ancestors: The Humankind Odyssey’ speelt u een van de zeer verre voorouders van de mens.Beeld Private Division

In Ancestors: The Humankind Odyssey wordt een spelletje gemaakt van het ontstaan van de mensheid. U speelt een van de verre voorouders van de mens, ergens in de Afrikaanse Rift Valley, en moet daar gewoon zien te overleven. Maar gaandeweg komt ook iets belangrijkers in het spel: tien miljoen jaar evolutie, die slim werd gecondenseerd in één game die slechts enkele tientallen uren duurt.

Ancestors: The Humankind Odyssey lijkt in eerste instantie maar een lijzig en traag spelletje, en uw protagonist –een viervoetige mensaap die volgens de wetenschap tien miljoen jaar geleden in de Afrikaanse Rift Valley leefde, en de verre voorouder was van de mens – is niet een figuur waarmee u zichzelf meteen associeert. Dat was wel anders met de voorgaande games van bedenker Patrice Désilets: hij was vijftien jaar geleden de creatieve kracht achter gameklassieker Prince of Persia: The Sands of Time, en geldt als een van de medebedenkers van de ondertussen miljarden euro’s binnenrijvende Assassin’s Creed-serie. Maar Désilets ging weg bij het Franse gamehuis Ubisoft, waar hij een van de topdesigners was, om uiteindelijk zijn tanden te zetten in een game waarin u een mensaap bestuurt die eigenlijk alleen maar eet, drinkt, slaapt, en zichzelf en zijn clan beschermt tegen wilde dieren in zijn omgeving.

In eerste instantie draait ‘Ancestors: The Humankind Odyssey’ rond overleven: eten, drinken, uzelf beschermen. Maar gaandeweg komt er een soort metaspel boven dat de menselijke evolutie in kaart brengt.Beeld Private Division

Neuronen groeien

Maar de ware kern van de game zit in een tweede niveau daarboven: uw wezen kan evolueren. Door in eerste instantie een paar eenvoudige trouvailles te doen: een rots gebruiken als werktuig om een vrucht met harde bast te openen, bijvoorbeeld, zorgt ervoor dat bepaalde neuronen in het brein van uw mensaap groeien, waardoor de klok van de game met enkele miljoenen jaren op de evolutieschaal kan worden verdergezet. Totdat de raamvertelling die doorheen dit schijnbaar eenvoudige overlevingsspel loopt aan het einde van de rit belandt in het tijdperk van de australopithecus afarensis, de eigenlijke voorloper van ‘ons’ geslacht homo.

“Het plezier van Ancestors: The Humankind Odyssey zit in de manier waarop je jezelf kunt projecteren naar het primitieve wezen waarvan we allemaal afstammen”, zegt Désilets. “De game confronteert je met een vraag: ‘Hé homo sapiens, kun jij overleven zoals je zeer verre voorouders dat ooit konden?’ We helpen je bijvoorbeeld niet verder: je moet alles zelf ontdekken. Bij andere games is het een cruciaal onderdeel om de speler zijn leercurve te gunnen, hem bij de hand te nemen totdat hij alle finesses van het spel begrijpt. In Ancestors: The Humankind Odyssey is dat nauwelijks nodig. Je wordt verondersteld om die elementaire dingen, zoals het gebruiken van een rots als werktuig, te weten. Zo ga je – weliswaar samengetrokken in enkele tientallen uren in plaats van enkele miljoenen jaren – het grootste avontuur aller tijden aan: dat van ons, van de mens.”

Bedenker Patrice Désilets: ‘Hé homo sapiens, kun jij overleven zoals je verre voorouders dat ooit deden?’Beeld Private Division

Twee handen

Heel wat van de evoluties die de mens de afgelopen tien miljoen jaar heeft doorgemaakt konden vrij makkelijk worden omgezet naar videogame-mechanieken, zegt Désilets. “Neem een skill tree, de voortgang in vaardigheden die personages in een aanzienlijk deel van alle videogames doormaken: gamepersonages worden altijd beter en beter, en de speler kan in de meeste titels ook kiezen in welke richting hij die groei stuurt. Wanneer je dat even doortrekt naar een evolutionaire schaal, is er een bijna directe match te vinden. Je begint de game bijvoorbeeld als een wezen dat op vier voeten loopt, waarvan we volgens de courante wetenschap allemaal afstammen. Op die vier voeten kun je je voortbewegen naar alle uithoeken van onze gamewereld. Maar je zult alleen maar overleven in de jungle, en niet in de savanne. Daar kun je wel naartoe gaan wanneer je wilt, maar je zult niet in staat zijn om de wilde dieren die er leven het hoofd te bieden. Je hebt daarvoor twee handen nodig, die eenvoudige werktuigen en wapens kunnen bedienen. Op die manier willen we je heel organisch laten aanvoelen hoe we uiteindelijk het wezen zijn geworden dat we vandaag zijn.”

Ancestors: The Humankind Odyssey is nu uit voor pc. Consoleversies volgen in december.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234