Zaterdag 27/11/2021

Kunstkleppers

Van een ongeziene verzameling Bosch-meesterwerken tot een ode aan de schenenschoppende rock: voor de kunstminnaar was er heel wat bekijks in 2016. Deze vijf expo's staken er volgens ons bovenuit.

1 Nachtelijk drummen voor Bosch

De absolute expowinnaar was dit jaar de tentoonstelling Jheronimus Bosch: visioenen van een genie in 's Hertogenbosch. Maar liefst 17 van zijn 24 bekende schilderijen waren er te zien. Een tour de force van het Noordbrabants Musem, dat zelf geen enkel stuk in eigen collectie had en alles dus ging lenen bij grotere musea als het Prado in Madrid. Hun inspanningen wierpen blinkende vruchten af. Hopeloos uitverkocht was de tentoonstelling.

De expo leek door de massale belangstelling zelfs richting een wekenlang durende museumnacht te evolueren. De sluitingstijd werd verschoven naar 23 uur, later zelfs naar 1 uur 's nachts. In het slotweekend bleef het museum liefst 39 uur aan één stuk open.

's Hertogenbosch, voor de gelegenheid ingepalmd met Bosch-lichtshows, Bosch-prullaria en Bosch-wandelingen, werd overspoeld met 400.000 bezoekers. Een absoluut record voor een kunstenaar die tien jaar geleden nog als duf en oubollig werd weggezet.

2 De magneet Rinus

Een andere bezoekersmagneet was de Antwerpenaar Rinus Van de Velde. Toen hij eind 2015 in de Tim Van Laere Gallery exposeerde stonden meterslange wachtrijen voor de deur. In het openingsweekend van het SMAK begin maart was het niet anders. Het moet zowat de populairste vernissage ooit zijn geweest: iedereen wou erbij zijn.

De tentoonstelling Donogoo Tonka was een bevestiging van wat elke kunstliefhebber al tijden wist: deze dertiger heeft bakken talent. Negen reusachtige houtskooltekeningen waren er te zien, van 3 bij 6 meter. Tussen de werken door stonden gigantische decorstukken uitgestald die Van de Velde via foto's overtekende op doek.

In Den Haag begin december bewees de kunstenaar ook voortreffelijk met kleur om te kunnen. Meer spontane werken op papier werden gecombineerd met vreemde sculpturen.

3 Rijke wereld

Selleslags pakt uit. Met die titel bracht het Fotomuseum in Antwerpen een eerbetoon aan fotograaf Herman Selleslags. Vorig jaar schonk Herman zijn archief en dat van zijn vader Rik aan het FOMU. Honderdduizenden foto's, glasplaten, dia's, negatieven, persprints, agenda's, contactvellen en camera's verhuisden naar de depots van het museum. Ooit moet dat archief gedigitaliseerd worden, maar het FOMU kon niet wachten om het publiek inkijk te geven in de rijke wereld van Selleslags.

Ook een winner in het FOMU: de retrospectieve van Saul Leiter. De Amerikaanse fotograaf gebruikte al kleur in 1946, een periode waarin alleen zwart-witbeelden beschouwd werden als artistiek verantwoorde fotografie. De New Yorker capteerde de straten en mensen van zijn stad als abstracte of vage elementen.

Saul Leiter - Retrospective, nog tot en met 29 januari 2017 in FOMU, Antwerpen

4 In elkaars broekje kijken

De een komt uit Antwerpen, de ander is van Duitse komaf. Maar Vaast Colson en Kati Heck hebben een belangrijke gemene deler: ze nemen zichzelf niet te serieus. De een met een extreem zelfrelativerende kijk op kunst, de ander met een liefde voor het lelijke.

Perfectie is dood: er moet iets wringen of lelijk zijn. Zo ook in M HKA. Hun knotsgekke expo Show Me Yours & I'll Show You Mine, met een grote uitgeholde boom waaruit schnaps vloeide en een evaluatiesysteem waarin het eigen werk onder de loep werd genomen, was een schot in de roos.

5 Ontembare energie van rock

"Rock was meer dan muziek alleen: het omvatte ook een sterk visueel aspect", vond Denis Gielen, directeur van het Bergens Musée des Arts Contemporains (MAC's). En dus vond hij dat een stevige dosis rock wel een plaats mocht krijgen in een kunstmuseum. Rebel Rebel: Art + Rock stelde geen platenhoezen of memorabilia tentoon, maar wél werk van kunstenaars die aan de slag gingen met de schenenschoppende attitude van de rock, zoals Dennis Oppenheim, Suicide-zanger Alan Vega of Antwerpenaar Joris Van de Moortel.

Het resultaat is een heerlijk ongepolijste expo, die steunt op chaos, energie en flink wat noise. Of hoe de ontembare energie van de rockcultuur ook binnen museummuren welig kan tieren.

Rebel Rebel: Art + Rock, nog tot en met 22 januari in Musée des Arts Contemporains, Bergen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234