Maandag 28/11/2022

KUNSTIG LEVEN

In plaats van zijn historische bungalow met fluwelen handschoenen te benaderen, zette kunstkenner Wilfrid Vacher (52) hem propvol objecten: het ene al excentrieker dan het andere.

Een zachte puppy met een ongebreidelde liefde voor bewegend schoeisel en een astronaut gemaakt van Scotch Tape en gips, daaruit bestaat het welkomstcomité ten huize Wilfrid Vacher. Die astronaut, een beeldhouwwerk van Olivier Blanckart, staat in de woonkamer aan het muurgrote raam met zicht op de tuin. Heel de bungalow, gelegen in Ukkel, is omringd door groen. "Hiervoor heb ik 25 jaar lang in Parijs gewoond", zegt Wilfrid. "Zo veel groen rond je huis en maar vijftien minuten van het centrum wonen, dat is in de lichtstad gewoonweg onmogelijk."

Een oase van rust is deze bungalow. Doe je de voordeur open, dan kijk je recht op een foto die meteen de toon zet: een monoliet van de Antwerpse fotograaf Geert Goiris die door een bureaulamp verlicht wordt. En toch is de prachtige natuur niet de doorslaggevende parameter geweest om voor dit huis te kiezen. "Bij het zoeken van een woning werd mijn vrouw op slag verliefd op deze bungalow. Het was de stijl ervan die haar zo aantrok. Dit huis werd gebouwd in 1956 en ademt de stijl van de Amerikaanse fifties. Er is sinds de bouw niets aan veranderd. Al het houtwerk van plafonds en formica inbouwkasten is onveranderd gebleven."

Niet alleen mevrouw Vacher houdt van de jaren 50. De bungalow staat vol objecten die verwijzen naar de fifties en sixties en die zijn gekozen door Wilfrid. Vallen op: de vintage zetel, de Togo-zetel van Ligne Roset, de vervormde spiegel van Philippe Ramette en de lampen in de vorm van stenen van André Cazenave. In de aansluitende eetkamer stelen de grote, kleurrijke werken van Mimmo Rotella en Lourdes Castro de aandacht. Dan nog wat stoeltjes van Friso Kramer erbij. En wat vazen van Hella Jongerius. Vintage en modern gemixt, maar wel allemaal met een gelijkaardig DNA.

"In Parijs stond mijn huis werkelijk propvol. Hier heb ik een effort gedaan", lacht Wilfrid. Er staat overal wel iets. In een schaduwhoekje in de inkomhal staat een fantastische stoel van Gaetano Pesce, in de logeerkamer hangt een kleine Warhol, in de bureaukamer hangt een tweedimensionale tent van Sylvain Rousseau. "Het minimalisme zegt me niets. Ik vind het te koud." Maar wat ons eigenlijk nog het meeste opvalt, is het gevoel van openheid. Dat komt doordat de binnenmuren niet tot aan het plafond reiken en de deuropeningen breder zijn dan normaal, een interessante kwinkslag van architect Jean Van Coppenolle. "Goed dat je dat opmerkt", zegt Wilfrid. "Moest dat niet het geval zijn dan zou ik me hier niet zo goed voelen."

WILFRID VACHER (52)

Woont in een bungalow in Ukkel / Opende in 2012 een Brusselse afdeling van het Parijse veilinghuis Cornette de Saint Cyr waarvan hij algemeen directeur is / werd specialist en vervolgens directeur van het departement Hedendaagse Kunst bij veilinghuis Cornette de Saint Cyr Parijs in 1989 / werkte van 2008 tot 2012 ook als directeur Hedendaagse Kunst bij veilighuis Pierre Bergé, in Parijs en Brussel

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234