Donderdag 27/01/2022

Kunstenaar Antony Gormley plaatst 100 naakte beelden in de Alpen

De bevreemdende mensenbeelden van de Britse kunstenaar Antony Gormley, die onlangs vanop de New Yorkse daken voor complete verwarring zorgden, zijn sinds dit weekend neergestreken in het Oostenrijkse gebergte. Honderd naakte replica’s van hemzelf dragen er een subtiele boodschap uit.

Wie dezer dagen in het Oostenrijkse Vorarlgebergte rondstapt, zou zich wel eens de ogen kunnen uitwrijven. In de bergen nabij Lech am Arlberg, vlak bij Bregenz, kun je er op honderd beelden van een naakte man stuiten, verspreid over een gebied van 150 vierkante kilometer. Het is het recentste staaltje land-art van de Britse kunstenaar Antony Gormley, die ditmaal onbeschroomd zichzelf als model heeft aangewend. De mensenstandbeelden van 640 kilogram per stuk vormen samen de expositie Horizon Field. Ze zijn telkens heel precies gepositioneerd op een hoogte van 2.039 meter, waar ze soms met een helikopter in het landschap zijn neergelaten.

Bepaalde beelden zijn makkelijk te vinden, andere sculpturen zitten op nagenoeg onbereikbare plekken. Toch moesten ze een denkbeeldige horizontale lijn vormen. Zelfs het Oostenrijkse leger en bergreddingsteams kwamen er aan te pas om de kunstwerken veilig op hun bestemming te brengen. En aan overleg met landeigenaars, jagers, skiërs, milieujongens en politici ging vijf jaar zoek. Maar de gekozen hoogtemaat van 2.039 meter boven de zeespiegel is voor de zestigjarige Gormley een signaal: “Die hoogte is nog relatief makkelijk bereikbaar, maar tegelijk staat ze al ver boven de besognes van het dagelijks leven.” In de winter zullen de beelden ingesneeuwd geraken.

Gormley, die aankondigt dat Horizon Field het sluitstuk is van zijn land-artprojecten, beschouwt de naakte mannen als “wachters van tijd en ruimte”. Ze moeten de voorbijgangers existentiële vragen voor de voeten werpen, zoals “wie of wat zijn we, waar komen we vandaan en waar gaan we heen?”. Gormley mikt vooral op verwarring: “Het zou wel erg saai zijn mocht men zich niet afvragen wat die beelden daar in godsnaam staan te doen?” En hoe meer beelden de mensen zullen zien, hoe meer vragen ze zich zullen stellen. “Dit project verbindt landschap en herinnering.” Van ver lijken de beelden her en der de omgeving te domineren. Maar van nabij zien ze er kwetsbaar en verloren uit.

De Brit maakte al vaker furore met zijn landschapsinstallaties. De mensenbeelden waren in 1997 te zien in Cuxhaven (noorden van Duitsland), vervolgens in Crosby Beach nabij Liverpool, om later op te duiken op de daken van Londense en New Yorkse gebouwen, respectievelijk in 2007 en in maart 2010. In New York zorgden de mannen aan de rand van flats en wolkenkrabbers voor heel wat onrust: voorbijgangers dachten dat het zelfmoordenaars waren die op het punt stonden te springen. Gormleys beelden staan nu alvast tot 2012 in de bergen. En misschien zelfs voor de eeuwigheid. (dL)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234