Dinsdag 09/03/2021

Kunst van overal, maar wel één uitdagend geheel

Kunstenaars 'van hier en van daar' vormen de basis voor het laatste deel van het tentoonstellingsproject The Ever Changing Body. Identiteit als sleutelbegrip, zowel luchtige vorm als pure kracht. Eric Bracke

In een bescheiden expositieruimte een beeld ophangen van de artistieke voorstelling van de mens na de val van het communisme, is onbegonnen werk. Luk Lambrecht en Lieze Eneman gebruiken in cc Strombeek dan ook een extra filter om een samenhangend geheel te presenteren. Voor het derde en laatste deel van het tentoonstellingsproject The Ever Changing Body nodigden ze vooral kunstenaars uit die 'zowel van hier als van daar zijn' en voor wie identiteit een sleutelbegrip is.

Eén van de blikvangers is fotograaf Charif Benhelima (1967, Brussel), die met zijn indringende reeks Welcome to Belgium (uitgeverij Ludion, 2003) bewees een geëngageerd, maar afstandelijk beeldenmaker te zijn. Je zal Benhelima nooit betrappen op vals sentiment, maar de worsteling met zijn identiteit als buitenstaander schemert door zijn beelden heen. Zijn foto's zijn tegelijk hard en poëtisch.

Geloven in mirakels

In cc Strombeek blijkt Benhelima's voorkeur voor polaroids, die op de voorgrond trad met zijn prachtige reeks over Harlem (1999-2002). Hier toont hij een nieuw werk dat geïnspireerd is door de silhouetten van naakte figuren bij Matisse. De uitvergrote polaroid tegen de witte wand lijkt van ver een abstracte compositie met een dynamisch, vaalgeel motief tegen een fletsblauwe achtergrond. Dichtbij blijkt het wazige motief een vrouw te zijn die met de benen open ligt, in een pose die doet denken aan het schandaalschilderij L'origine du monde (1886) van Courbet.

Ook in het werk van Mekhitar Garabedian, een Armeens-Belgische kunstenaar die in het Syrische Aleppo is geboren, staat de gespletenheid en de uitsluiting van de migrant centraal. Garabedian bedient zich in zijn kunst vaak van de taal. Op de vloer ligt een stapel bladen waarop zijn moeder in Arabisch schoonschrift heeft gepend: 'Ik geloof in mirakels, ik geloof nog altijd in mirakels.' Even verderop heeft hij het gedicht Les Belges et la lune op de wand geschreven. Charles Baudelaire trekt in deze verzen van leer tegen de gewoonten van de Belgen en hun gebrek aan identiteit. Ander werk van Garabedian is doorgaans hermetischer. Gelukkig biedt de bezoekersgids enige aanknopingspunten.

Cirkel rond

Luchtiger zijn de interventies van Emilio Lopez-Menchero, die in België opgroeide als zoon van Spaanse ouders. Uitgedost als de Spaanse stierenvechter Manolete waant hij zich Eddy Merckx, terwijl hij met een fiets met stierenhoorns de Col d'Aubisque in de Pyreneeën beklimt. De video en de fiets zelf brengen humor in de expositie.

Een van de krachtigste beelden is de reusachtige octopus die in een plas zwarte inkt ligt. Het hyperrealistische, keramieken werk van de in Peru geboren David Zink Yi stelt de mysterieuze reuzeninktvis voor die in oude literatuur het symbool van het kwaad is en voor de kunstenaar een metafoor is voor de demonisering van andere culturen.

Het valt op dat in dit afsluitende deel veel minder is geput uit de SMAK-collectie. De curatoren hebben alleen een diaprojectie van Stan Douglas van onder het stof gehaald. Daarin confronteert de zwarte Canadese kunstenaar de Europese muziekcultuur met de blues. Jacques Charlier was in de drie delen van de partij. Nu toont hij onder andere zeefdrukken van de zanger Daan, met wie hij de eerste tentoonstelling heeft geopend. Zo is de cirkel van dit samenwerkingsproject met het SMAK rond.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234