Zondag 09/08/2020

Kunst op leven en dood

De Brusselse kunstgalerist Rodolphe Janssen (55) woont in een verbouwde begrafenisonderneming. Maar een dooie boel is zijn arty interieur langs geen kanten.

Rodolphe janssen

Runt al 25 jaar zijn galerie in de Brusselse Livornostraat. Sinds 2013 heeft hij een tweede ruimte aan de overkant van de straat.

Vertegenwoordigt hedendaagse kunstenaars uit binnen- en buitenland zoals Wim Delvoye, Thomas Lerooy en Gert & Uwe Tobias. Zijn vader, Stéphane, is een groot verzamelaar en had van '66 tot '76 een galerie in Brussel. Ook broer Sébastien runt een galerie: Sorry, We're Closed.

Wat afgedankte lijkwagens en lege doodskisten: meer stond er niet, toen Rodolphe Janssen dit morbide pand voor het eerst zag. De begrafenisondernemer van Elsene had zijn atelier voor dood achtergelaten. En niemand haalde het in zijn hoofd om er te wonen. Of toch. De Brusselse galeriehouder kocht het spookhuis over en maakte er een levendige plek van. Met veel Belgische flair, humor én immer wisselende hedendaagse kunst. "De volgende keer dat je komt, hangt alles weer anders", lacht hij, als we langs de poort van de 'Pompes Funèbres' in Elsene binnenstappen. Twee kussende paspoppen, een iconische foto van Cindy Sherman, heten ons plastiekerig welkom. Maar Rodolphe doet niet fake. Hij is een hartelijke bon vivant, en dat merk je meteen aan zijn huis.

Couveusekindjes

Sporen van de voormalige begrafenisondernemer? Die zijn er niet meer. Behalve dan misschien in de morbide werken van Rodolphes kunstcollectie. De doodskoppen op de Jean Prouvé-tafel bijvoorbeeld. Of de opgeprikte dieren onder een stolp. En de oorspronkelijke lichtstraat in de doodskistenfabriek. Die verlicht de grote loftruimte met marmeren open keuken. Ook de zithoek is kingsize: een Afrikaans bed doet dienst als salontafel. Je merkt meteen: Rodolphe en zijn vrouw Vanessa zijn estheten pur sang. Naast hedendaagse kunst staat hier 20ste-eeuws design van Jean Prouvé, Ado Chale, Pierre Jeanneret, Jules Wabbes, Eero Saarinen en Willy Van der Meeren. Allemaal ronkende designnamen, maar hun stukken worden hier niet behandeld als couveusekindjes. "We verslijten ze tot op de draad", zegt Janssen. "Met design en met kunst moet je leven. Daarom is dit huis ook een testruimte voor nieuw werk van mijn galerijkunstenaars. Bijvoorbeeld van Douglas Eynon en Sarah Caillard. Als ik een tijdje met hun werk kan leven, zonder dat ik het beu geraak, zal het wel niet slecht zijn zeker?"

Rodolphe Janssen startte 25 jaar geleden zijn galerie in Brussel. Zijn vader Stéphane Janssen deed hetzelfde 50 jaar geleden. Maar overlap was er niet, ook niet qua smaak. "Papa sloot zijn galerie al in 1976, ik begon de mijne in 1991. Ik vond alles mooi wat hij lelijk vond, bij wijze van spreken. Ik begon fotografie te verkopen, maar mijn pa zag daar geen brood in. Intussen is hij wel klant bij mij: hij kocht al aardig wat werk van Thomas Lerooy bijvoorbeeld. Nog zo'n morbide kunstenaar."

Buttplug

Om hun galerieverjaardag te vieren, werden de rollen omgekeerd: voor de allereerste keer verkoopt Rodolphe werken uit de privécollectie van zijn pa. Denk maar aan Karel Appel, Alechinsky en Fred Bervoets: kunstenaars van of verwant met de CoBrA-beweging. "De originele Kuifje-tekening van Hergé, die mijn vader aan elk van zijn kinderen gaf, verkoop ik niet. Ik heb een pagina uit Vlucht 714, zijn laatste album." Het hoeft niet te verbazen dat kunst in dit huis opduikt op de gekste plaatsen. In de kinderkamer een paar litho's van Takeshi Murakami. Op het aanrecht een kitscherige puppyvaas van Jeff Koons. En op een commodekast, plompverloren, een chocolade kabouter met buttplug in de handen. Of we Paul McCarthy's wansmakelijke tuinkabouter serieus moeten nemen? Nee, lijkt de woonst van Rodolphe te schreeuwen. Kunst is hier even levendig aanwezig als humor.

De tentoonstelling Pierre Aleschinsky, Karel Appel, Fred Bervoets: works on paper from the Stéphane Janssen collection loopt nog tot 8 oktober in Galerie Rodolphe Janssen, Livornostraat 35 in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234