Maandag 24/02/2020

Kunst maak je op de keukentafel

In 'The Artist's House. From Workplace to Artwork' onderzoekt Kirsty Bell hoe het huis van een kunstenaar zijn oeuvre bepaalt, en omgekeerd.

Meetinstrumenten, prototypes, probeersels en schetsen, action man-figuurtjes in legeroutfit, een oude flipperkast, een plastieken muis. In het huis van Panamarenko, nu bijna een jaar open voor het publiek, is de voedingsbodem te zien voor het oeuvre van de kunstenaar. De manier waarop de woonplaats van een kunstenaar zijn artistieke output beïnvloedt is het onderwerp van Kirsty Bells boeiende boek The Artist's House.

Beginnen in bed

Bell focust op kunstenaars wier privé- en werkleven onder hetzelfde dak plaatsvinden, vaak meer uit noodzaak dan als een bewuste keuze - wie geen geld heeft voor een atelier werkt thuis. Al snel sijpelt het dagelijkse leven dan binnen in het werk, want wie niet naar een atelier kan gaan, werkt aan de keukentafel. En wiens keukentafel bedolven is onder post, rekeningen of kindertekeningen, gebruikt zijn bed als bureau.

Bell deelt haar boek, net zoals Georges Perec dat deed in Ruimten rondom, in aan de hand van onderdelen van het huis: het bed, de keukentafel, deuren en ramen, muren. In een eerste hoofdstuk gaat ze in op het summum van het private heiligdom: de slaapkamer. In het hoofdstuk 'Unmade Beds: Dwelling and Dreamspace' haalt ze kunstenaars aan voor wie het bed, en alle associaties die daarbij horen, een vertrekpunt is.

Het bed laat de kunstenaar toe om een output te hebben die louter imaginair is, zoals blijkt uit een reeks foto's van de Kroatische kunstenaar Mladen Stilinović. We zien hem in zijn bed, in een diepe slaap. Het werk heet: Artist at Work, een statement om u tegen te zeggen.

In The Artist's House krijgen we een intieme inkijk in de huizen en de werkwijze van bekende en minder bekende kunstenaars van de twintigste eeuw, zoals Danh Vo, Paweł Althamer, Gabriel Orozco, Louise Bourgeois en Kurt Schwitters met zijn mythisch geworden Merzbau.

Met behulp van denkers als Gaston Bachelard en Walter Benjamin schept Bell een boeiend kader voor deze case studies. Zo ziet Benjamin het kantoor - de werkplek - als een ruimte waarin een mens moet omgaan met de realiteit, terwijl hij in zijn huis plaats heeft voor illusies. Bell toont ons wat er gebeurt wanneer die grens tussen realiteit en illusie vager wordt, wanneer de werk- en de woonplaats in elkaar overvloeien.

Vage grenzen

Zeker in tijden waarin steeds meer mensen soms thuis werken, waarin de grens tussen werk en privéleven steeds vager wordt, is het mooi en inspirerend om te zien hoe kunstenaars daarmee omgaan.

Kirsty Bell, The Artist's House. From Workplace to Artwork, Sterberg Press, 328 p., 29 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234