Woensdag 21/04/2021

Kunst kan concurreren met YouTube

Franse musea een half jaar gratis, ook in België 'lokkertjes' voor jongeren

In deze tijden van televisie en digitalisering moeten de klassieke kunstmusea niet trappelen om met de lippen boven water te blijven. Op verschillende manieren lokken zij jongeren met succes naar hun tentoonstellingen

door christophe de mulder

BRUSSEL l In Frankrijk wordt een experiment uitgevoerd waarbij iedereen gedurende een half jaar gratis toegang heeft tot veertien grote en minder grote musea en monumenten. In België is er bijvoorbeeld de bekende actie met polsbandjes van Rock Werchter.

Dat musea er veel voor overhebben om nieuwe bezoekers naar hun tentoonstellingen te lokken, wordt op dit moment in Frankrijk bewezen. Bij een Frans experiment dat uitgaat van het ministerie van Cultuur zijn de permanente collecties van een aantal musea gratis te bezoeken van begin dit jaar tot het begin van de zomervakantie.

Grote musea als het Louvre, Musée d'Orsay, Musée du Quai Branly en het Musée National d'Art Moderne (centre Pompidou) werken met een meer doelmatig systeem: zij organiseren gratis nocturnes voor jongeren tussen 18 en 25 jaar, op een vaste dag in de week. De bedoeling is meer en nieuwe museumbezoekers aan te spreken. Als het project meevalt, zal het ministerie de actie verlengen naar 2009.

Nochtans hebben de Franse musea niet te klagen. De laatste jaren waren hun bezoekcijfers verre van slecht. Zo trok het Louvre in 2006 nog een recordaantal bezoekers.

Ook Spanje volgt die trend: de Madrileense musea kregen in 2007 nooit eerder zoveel gegadigden over de vloer. Het bekende Prado mocht 23 procent meer bezoekers verwelkomen dan in 2006, wat te wijten was aan de inhuldiging van een nieuwe vleugel moderne kunst en het - inderdaad - gratis openstellen van het museum op namiddagen.

Nederland moest het in totaal met 13 procent minder bezoekers stellen dan in 2006, maar dat is te wijten aan het feit dat 2006 het Rembrandtjaar was, waarbij gigantisch veel volk naar de verschillende musea afzakte.

Ondanks het ontbreken van officiële globale cijfers, lijkt het erop dat de museumbezoeken er ook in Vlaanderen niet op achteruitgaan, en wel integendeel. In het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen werden vorig jaar 155.000 bezoekers geteld, wat een stijging van 30 procent betekent in vergelijking met 2006. Die stijging zou vooral te danken zijn aan de tentoonstelling over de Vlaamse primitieven, die een grote publiekstrekker was.

Nog een kaskraker is de tentoonstelling British Vision in het Gentse Museum voor Schone Kunsten. Met de tentoonstelling zou het museum ongeveer de helft meer bezoekers weten te lokken dan met vroegere tentoonstellingen van vergelijkbare grootte. Ook de cijfers van de zestien Brugse musea zijn voor het eerst in een paar jaar weer een beetje beter. Er moet ook rekening mee gehouden worden dat het Gruuthuusemuseum niet open was voor het publiek en dat er geen museumnacht heeft plaatsgevonden.

In België wordt er op een andere manier dan in de buurlanden voor gezorgd dat jongeren makkelijker de weg naar de musea vinden. De bekendste actie is die met de polsbandjes van Rock Werchter van de organisatie AmuseeVous. Jongeren die een ticket kochten voor Rock Werchter kregen de kans om op vertoon van hun polsbandje gratis de hele zomer lang 48 musea in België te bezoeken. Met de derde editie van de actie in 2007 maakten 8.000 jongeren daar effectief gebruik van.

AmuseeVous zorgde er ook voor dat kunst geïntegreerd werd op de festivalweide van Werchter. Drie grote werken van Joep Van Lieshout, Kendell Geers en Charlotte Lybeer stonden op de wei en werden op veel positieve reacties onthaald.

Ook met de Soirees, waarbij een museum voor één avond overgenomen wordt door jonge kunstenaars, slaagt AmuseeVous erin meer jongeren naar musea te lokken. De organisatie wordt zelf helemaal geleid door jongeren om beter te kunnen weten wat jongeren juist kan aantrekken in kunst.

Isabel Lowyck, coördinator van AmuseeVous, verklaart: "Musea gratis toegankelijk maken zal er wel voor zorgen dat er meer volk op afkomt, maar zonder reden zullen jongeren niet naar musea gaan. Er moet iets exclusiefs te beleven zijn en daar proberen wij voor te zorgen."

Isabel Lowyck (AmuseeVous):

Gratis toegang zal er wel voor zorgen dat er meer volk naar musea trekt, maar zonder reden zullen jongeren er niet naartoe gaan

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234