Maandag 24/06/2019

Kunst in rood pluche

Het Antwerpse M HKA, het Charleroise BPS22 en de Brusselse Bozar hameren op het belang van de democratie. Hun Superdemocratie moet het publiek weer naar de Senaat lokken.

"Ik ben het niet gewoon om het woord te nemen in de Belgische Senaat". Pierre-Olivier Rollin, directeur van het museum BPS22 in Charleroi, heeft moeite om zijn microfoon aan de praat te krijgen bij de preopening van Superdemocratie: de Senaat der dingen.

Een gezamenlijke kunstententoonstelling in een regeringsgebouw is dan ook niet iets wat elke dag plaatsvindt. Maar samen met zijn collega's Bart De Baere (M HKA, Antwerpen) en Paul Dujardin (Bozar, Brussel) is dat wel wat Rollins met Superdemocratie heeft gerealiseerd. Het idee: cultuur weer op de politieke agenda zetten en het publiek naar de Senaat brengen.

"Musea zijn, net als het parlement, publieke instellingen", verduidelijkt De Baere. "Het Paleis der Natie, de zetel van het Federaal Parlement, is van ons en alle burgers samen. Het is goed dat we dat ook eens komen bezoeken." En met een samenwerking tussen het noordelijke Antwerpen en het zuidelijke Charleroi wordt ook het communautaire aspect beklemtoond. "Les extrèmes se touchent", stelt de directeur van het M HKA.

In de praktijk hebben 45 kunstenaars 15 ruimtes van de met rood beklede Senaat ingepalmd. Elke kamer werd ingericht rond een thema: soms politiek, zoals 'Economie' of 'Mobiliteit', soms filosofisch, zoals 'Inventio' of 'Concordia'. Eén thema komt vier keer keer terug: 'Diversitas'. "Samen met de mensen van de Senaat hebben we veel tijd gestoken in het uitdenken van de thema's", vertelt De Baere. "Diversiteit kwam er als centraal thema uit."

Elke zaal wordt met drie kunstwerken aangekleed: eentje van een Vlaamse kunstenaar, eentje van een Franstalige en een werk van een kunstenaar die verder af staat. Soms is dat redelijk dichtbij (Frankrijk), soms heel ver (China). Zo ziet een bezoeker bij 'Diversitas III', waarbij genderdiversiteit centraal staat, het schilderij Ladyboy van de Gentenaar Jan van Imschoot, naast het al even dubbelzinnige Nach Diane Arbus van de Zwitserse Miriam Cahn, nog eens naast het homoseksuele icoon op het werk Immortality Is Just A State Of Mind van Brusselaar Jean-François Octave. Het contrast met de staatsieportretten van koning Filip en koningin Mathilde in dezelfde kamer is groot.

Grote kleppers

Pronkstuk is natuurlijk de grote, rode zaal als het eindpunt van de tentoonstelling. Daar valt vooral de gigantische megafoon van Sven 't Jolle op, een werk dat de vrijheid van meningsuiting onderstreept. "Het is belangrijk dat de burgers hun stem laten horen. Zo tonen we dat een representatieve democratie ook een participatieve democratie kan zijn", had Senaatsvoorzitter Christine Defraigne (MR) bij de presentatie gesteld. Geen enkel werk dat die stelling zo belichaamt als dit.

Ook grote kleppers als Marina Abramović, Marcel Broodthaers en Jef Geys komen aan bod. Hun hedendaagse werk gaat soms hard en soms subtiel in dialoog met de ouderwetse architectuur en inrichting van het senaatsgebouw. De Senaat blijft tijdens de expo overigens gewoon draaien. "We kunnen niet zomaar sluiten", stelt Rollins. "De bezoekers zullen dus echt voor interventies in de gang van zaken zorgen."

Als het van Sarah Lauwers van Bozar afhangt, zal dat nog vaker gebeuren. "We hopen dat dit het begin is van een lange samenwerking."

Superdemocratie: de Senaat der Dingen, tot 31 oktober in de Senaat, Brussel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden