Vrijdag 02/12/2022

Kunst haalt opnieuw records

's Werelds grootste kunstbeurs Art Basel sloot zondagavond af in een feeststemming. De vijfdaagse beurs trok niet alleen een recordaantal van 65.000 bezoekers, er werd ook circa 1,8 miljard dollar omgezet, zo'n 1,2 miljoen euro. Volgens de aanwezige kunstgaleries hebben zowel vraag als prijzen opnieuw het pre-crisis niveau van 2008 bereikt.

Art Basel was volgens de Amerikaanse financiële nieuwssite Bloomberg dé test voor de prijzen van hedendaagse kunst. De Zwitserse kunstbeurs - de grootste ter wereld - heeft de test blijkbaar met glans doorstaan. Er is zelfs sprake van een echte koopwoede, die ervoor zorgde dat het de drukste Art Basel in jaren was. Er werd voor 1,8 miljard dollar verhandeld, terwijl individuele werken van Mark Rothko, Anish Kapoor en Bridget Riley telkens voor meer dan 2 miljoen dollar (1,4 miljoen euro) van eigenaar veranderden. Na 2008, het jaar waarin de financiële crisis losbarstte, waren de prijzen voor nogal wat kunstenaars met de helft gezakt. Die daling is nu dus ongedaan gemaakt.

Het herstel van de kunstbeurs volgt op de hogere bedragen die de laatste maanden worden gehaald bij de meeste grote internationale veilinghuizen. Bovendien voorspelt een rapport van management consultant Bain & Co dat de uitgaven voor luxegoederen in de loop van het jaar 2011 met maar liefst 8 procent zullen toenemen.

"Veel mensen zien kunst nu als een veilige belegging", zegt Philip Hoffman van de Fine Art Fund Group. Met een Londense inflatie die naar de 4,5 procent gaat, lage interestvoeten en een zwakke economische groei, zijn er veel kapitaalkrachtigen die kunst als een interessante investering beschouwen.

In Basel waren er naar verluidt opvallend weinig Amerikaanse kopers en waren vooral vermogende Chinezen bereid om hoge sommen neer te tellen voor Aziatische en Europese kunst. "De jonge generatie Aziatische kunstcollectioneurs brengt nogal wat tijd door in Londen, Parijs en New York", aldus co-directeur van Art Basel Marc Spiegler.

Er was in Basel veel vraag naar 20ste-eeuwse kunstwerken van onder meer Picasso, Miró, Bacon en Warhol, maar ook werken van hedendaagse kunstenaars als Antony Gormley werden goed verkocht. Een werk van Mark Rothko werd aangeboden voor 5,5 miljoen dollar (3,8 miljoen euro) en een rode sculptuur van Paul McCarthy voor 2,5 miljoen dollar (1,7 miljoen euro). Het werk Frank and Jamie van Maurizio Cattelan uit 2002, dat twee New Yorkse politieagenten voorstelt, werd bij Gagosian verkocht. Vraagprijs was 3 miljoen dollar, 2 miljoen euro.

Ook de vraag naar werk van jonge kunstenaars was groot. De Brusselse galerie Xavier Hufkens verkocht drie bronzen sculpturen van Thomas Houseago (1972). Een serie zilveren monochrome schilderijen van de Amerikaanse kunstenaar Jacob Kassay (1984) werd door Hufkens aan een niet nader genoemd museum verkocht, waardoor de galeriehouder geruchten de kop indrukte dat Kassay als kunstenaar de speelbal van speculanten zou worden. In mei werd een werk van de schilder in New York bij Phillips de Pury & Co geveild voor 290.500 dollar (202.000 euro). "Het was belangrijk dat zijn werk aan een instelling werd verkocht", verklaarde Hufkens aan Bloomberg. "Veilinghuizen moeten verantwoording afleggen aan hun aandeelhouders, ik aan mijn kunstenaars. Mijn verkoopprijs hield geen rekening met wat er eerder bij veilinghuis Phillips is gebeurd."

Art Basel is ook volop aan het uitbreiden. Nadat de Baselse beurs een soortgelijk evenement heeft opgezet in Miami - Art Basel Miami Beach - hebben de organisatoren nu ook een meerderheidsaandeel verworven in de internationale kunstbeurs van Tokio. De eerste Art Basel Hong Kong-beurs zou gehouden worden in mei van volgend jaar.

"Er is genoeg belangstelling om een Art Basel in drie verschillende regio's op te zetten", aldus co-directeur Marc Spiegler. Hij wil dat de beurs het hoofd biedt aan wat hij de "globale marketingaanpak van de veilinghuizen" noemt.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234