Maandag 22/07/2019

Kunst en een kop koffie met zicht op zee

Vlak over de grens met Frankrijk kunt u vanaf nu hedendaagse kunst bekijken met uitzicht over de Noordzee. Het FRAC Nord-Pas de Calais heeft in Duinkerken een nieuw en redelijk indrukwekkend gebouw geopend.

De Opaalkust is vlakbij, de zee is overal. Eerst nog vaag en veeg, door de troebele wanden die het gebouw omspannen. Maar op de bovenste verdieping, heel toepasselijk 'belvedère' genaamd, krijgen licht, golven, lucht en wolken vrij spel in het schilderij dat zich voor je ogen vormt. Turner en Constable zullen blij zijn, daar aan de overzijde.

Mocht u binnenkort van plan zijn om in Duinkerken de ferry naar Engeland te nemen, voorzie dan enkele extra uurtjes voor een bezoek aan een nieuw museum vlak bij de overzet. Het FRAC Nord-Pas de Calais is een indrukwekkend stuk architectuur, waarin licht en lucht een collectie hedendaagse kunst begeleiden.

Het gekke is: gloednieuw is het gebouw, en tegelijk ook niet. Architecten Anne Lacaton en Jean-Philippe Vassal beslisten om een transparante kopie te maken van het historische gebouw ernaast, wat het laatste overblijfsel is van de industriële site waar vroeger schepen werden gebouwd. Uit respect voor de geschiedenis, zeggen de architecten, en om niet moeilijker te doen dan nodig was, is geen concurrentie aangegaan met het voormalige Atelier de Préfabrication (AP2). Het nieuwe gebouw heeft exact hetzelfde volume, dezelfde grondoppervlakte en dezelfde hoogte als AP2.

De gewaagde, spectaculaire architectuur met duizelingwekkende vides doet denken aan Tate Modern in Londen. Vloeren en plafonds zijn in beton, glazen schuifwanden scheiden de verschillende ruimtes van elkaar, en de gevels zijn van polycarbonaat (een soort van half-transparante golfplaten). Op elk van de zes verdiepingen zijn tentoonstellings- en ontmoetingsruimtes ondergebracht. In een latere fase wordt er ook een brug gepland die wandelaars en fietsers op de dijk rechtstreeks toegang biedt tot het gebouw.

Het FRAC Nord-Pas de Calais is een van de 23 FRAC-fondsen die Frankrijk telt. Opdat elk departement in het land zijn eigen collectie hedendaagse kunst zou hebben en die toegankelijk zou maken voor een zo groot mogelijk publiek, riep de Franse overheid in 1982 de Fonds Régionaux d'Art Contemporain (FRAC) in het leven. Sindsdien hoeven individuele bezoekers of scholen niet langer naar een grote stad te reizen om kennis te maken met hedendaagse kunst.

Met hun 24.000 kunstwerken vormen alle fondsen samen de derde grootste overheidscollectie hedendaagse kunst, en elk jaar mogen ze op meer dan een miljoen bezoekers rekenen.

Jong talent steunen

Wat er aan kunst te zien is in dit nieuwe gebouw voor Frac Nord-Pas de Calais, is voorlopig nog bescheiden. De diehard kunstkenner komt op dit moment wellicht te weinig aan zijn trekken. Toch vallen hier en daar wel enkele fijne dingen te ontdekken in de eerste tentoonstelling Le futur commence ici.

Voor de bezoeker die daar nooit genoeg van krijgt, is er op de vierde verdieping een dosis design. Met onder andere de Monobloc-stoel van Claude Courtecuisse meubelen van Charles en Ray Eames, of het werk Superflex, dat bestaat uit tachtig getransformeerde Ant chairs van Arne Jacobsen.

Beneden is er de blauwe kamer van de Marokkaanse Latifa Echakhch (1974). Voor A chaque stencil une révolution heeft Echakhch de muren bekleed met honderden bladzijden carbonpapier: materiaal dat in de jaren zestig, vóór het virtuele tijdperk, intensief gebruikt werd om politieke boodschappen of beelden te verspreiden tijdens protesten.

De bioscoop op de derde verdieping herbergt het interactieve werk Elan et elégie van de Chileense kunstenares Lorena Zilleruelo (1974). Gebaseerd op een schilderij van Giuseppe Da Volpedo van eind negentiende eeuw, toont het werk een massa arbeiders die vooruit of achterwaarts stappen naar gelang van de bewegingen die de toeschouwers maken.

Naast ondertussen gevestigde namen als Andy Warhol, Bruce Nauman, Gerhard Richter of Marcel Duchamp bevat de collectie van FRAC Nord-Pas de Calais opvallend veel werk van jonge kunstenaars. Dat is de bedoeling, zegt Hilde Teerlinck, de Belgische directrice. "Het ondersteunen van opkomend talent is een van onze basisopdrachten. Gevestigde namen waren overigens ooit ook jong en onbekend. Met deze eerste tentoonstelling willen we aan het publiek die verschillende aspecten van onze collectie laten zien. Maar we willen vooral ons nieuwe gebouw tonen. Eerst moet dat de grootste publiekstrekker worden."

FRAC Nord-Pas de Calais, Avenue des Bancs de Flandres, Duinkerken, www.fracnpdc.fr. De eerste tentoonstelling Le futur commence ici is gratis, vanaf april 2014 bedraagt het entreegeld tot het gebouw maximaal 4 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden