Woensdag 13/11/2019

Kunst als een goed gemaakte auto

Aan 'de ridders van de cultuur met de grote C' heeft Kobe Ilsen een hekel. Geen moeilijke toneelstukken of ingewikkelde romans voor de VRT-reporter en -presentator. Vakmanschap, snelheid en grandeur: daar draait voor hem schoonheid om. 'Kunst moet overweldigend zijn. Eventjes mag er niets anders bestaan.'

Door Sarah Theerlynck

Het is met kleine oogjes dat Kobe Ilsen bij ons aanschuift op een terrasje aan de Antwerpse Groenplaats. De dag voordien draaide de reporter tot twee uur 's nachts voor Doodgraag leven, het Eénprogramma dat dit najaar start en waarin hij vijf ongeneeslijk zieke mensen volgt. En nu moet hij het met ons godbetert over schoonheid en kunst hebben. "Ik heb niet de pretentie een antwoord te kunnen geven op de vraag wat kunst is en ik voel ook geen enkele behoefte om er grootse theorieën over op te hangen. Ik stoor me wel eens aan de ridders van de cultuur met de grote C. Ik verafschuw de redenering: 'Als je het niet goed vindt, dan snap je het niet.' Ik hou van heel uiteenlopende dingen. Ik vond Die Hard 4 een fantastische film, maar dat betekent niet dat ik geen doorwrocht sociaal drama kan appreciëren."

Ilsen is vooral een filmman. Elke dag ziet hij twee films. "De laatste films van Tony Scott - Domino, Man on Fire - vond ik leuk. Weinig verhaal, maar prachtige beelden. Ik hou wel van zijn MTV-achtige montages. Ik ben een kind van de jaren negentig. Ik ben groot geworden met flitsende beelden en cuts van minder dan een seconde. Het mag vooruitgaan van mij.

"Daarom ben ik ook nooit een grote lezer geweest, denk ik. Ik besef dat ik veel mis door weinig te lezen, maar ik verveel me snel als ik voor een wit blad met letters zit. Mensen zeggen dan: 'Je moet je verbeelding gebruiken', maar die kan toch nooit op tegen de geweldige kracht van de fantasie van een Scorsese of een Peter Jackson? Frodo en Gandalf zullen voor mij altijd de Frodo en de Gandalf uit de Lord of the Rings-trilogie van Jackson zijn, maar dat vind ik geen gemis." Een filmexpert wil Ilsen zichzelf niet noemen. "Ik ben niet geïnteresseerd in pakweg de allereerste film van Hitchcock. Nee, ik wil Psycho en The Birds zien. Ik hoef geen expert te zijn. Hoe meer expertise mensen hebben, hoe nauwer hun gezichtsveld vaak. Ik wil een brede blik behouden."

Het is Ilsen niet altijd om de film alleen te doen. Ook de muziek raakt hem, want "soms is een film meer muziek met beelden dan omgekeerd". "De muziek van mensen als Harry-Gregson Williams, Hans Zimmer en John Powell: daar krijg ik kippenvel van. Het bombastische stoort me niet, integendeel. Koren, strijkers, blazers: het kan voor mij niet genoeg zijn. Ik hou wel van barok en grandeur. Kunst moet overweldigend zijn. Eventjes mag er niets anders bestaan."

En televisie, is televisie ook kunst? "Dat kan. Ik denk aan die Woestijnvisreportage over de kunstenaar Sam Dillemans of Geel van Arnout Hauben over de zogenaamde zottekes in Geel: magnifiek. Voor mij draait schoonheid altijd om vakmanschap. Daarom kan ik ook enorme bewondering hebben voor onze Vlaamse cameramannen. Niemand kent hen, maar mensen als Lou Berghmans, die Aspe draait en ook Ben X heeft gemaakt, of Kris Vandegoor en Diego Dezuttere: voor mij zijn dat kunstenaars.

"Kijk, ik ben een autofreak. Als ik met een auto rij en ik voel dat de constructeurs alle moeite hebben gedaan om een zo goed mogelijke auto te maken, met alle liefde en respect voor het begrip automobiel, dan is dat voor mij een goede auto. Op dezelfde manier beoordeel ik kunst."De passies van Kobe Ilsen

BOEK "Ik lees vooral columns. Ik hou van de grumpy old man die Hugo Camps is. En van de stukjes van Joël De Ceulaer. Hij is kritisch, maar op de manier waarop een moeder tegen haar zoon zegt: 'Wat je nu net op de blokfluit hebt gespeeld, dat was niet mooi.' Hij wil niet kwetsen, het is alsof hij oprecht mensen beter wil maken. Jammer genoeg worden columns vaak misbruikt om op de man te spelen. Soms lijkt het wel alsof er in de Vlaamse dag- en weekbladen een wedstrijdje 'wie is de hardste columnist?' wordt uitgevochten."

BEELDENDE KUNST "Ik vind de beelden van Ron Mueck magnifiek. Al zijn werken zijn gigantische, maar levensechte poppen. In het Aros Museum voor Moderne Kunst in het Deense Arhus zag ik zijn beeld Boy, een kleine jongen die gehurkt zit en mysterieus kijkt. Ik stond echt perplex. Zo gedetailleerd dat die man te werk gaat. De minste huidplooi, het minste haartje van die jongen is afgebeeld. Zijn werk toont vakmanschap, realisme en grandeur."

MUZIEK "Ik hou van The Rolling Stones. Na veertig jaar nog zo gepassioneerd muziek maken: chapeau. Volgens sommigen zijn ze een karikatuur geworden van zichzelf, maar dat vind ik niet. Je gelooft hen nog. Johnny Cash heeft ook altijd zijn geloofwaardigheid behouden. Nooit heeft hij zijn broek afgestoken. Heb je zijn allerlaatste videoclip gezien, die van 'Hurt', zijn Nine Inch Nailscover? Hij kan amper nog zijn gitaar vasthouden, maar toch speelt hij schitterend. Respect."

PODIUM "Ik ben een beetje afgeknapt op het theater van tegenwoordig. De laatste stukken waar ik naar ging kijken - vraag me geen namen - snapte ik gewoonweg niet. Waar ik wel goede herinneringen aan overhou, is aan de voorstelling van Equus van de KNS met Nolle Versyp en Aron Wade. Intens, subliem theater. En als kind zag ik De golf, waarin een geschiedenisleraar een fascistisch regime opzet in zijn klaslokaal om zijn leerlingen de Tweede Wereldoorlog beter te laten begrijpen. Het liet een enorme indruk na op mij."

Kobe Ilsen:

Ik verafschuw de redenering: 'Als je het niet goed vindt, dan snap je het niet'

FILM "Martin Scorsese is voor mij een van de grootsten. Niet dat ik echt op de regisseur afga wanneer ik mijn films uitkies. Ook niet op acteurs. Maar ik vind het wel leuk als het mooi samenvalt. Hoe Scorsese samenwerkte met Robert De Niro of nu met Leonardo DiCaprio: dat vind ik straf. Of hoe hij The Rolling Stones in beeld brengt in Shine a Light: zo'n chemie die daarvan uitgaat. Vooral de intro waarin Mick Jagger en Scorsese ruziemaken over de vraag of Jagger nu wel of niet de playlist zal volgen: geweldige cinema."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234