Woensdag 19/02/2020

Mobiliteit

Kunnen veilige tramsporen Gents fietsplan redden?

Beeld BELGA

De Lijn Oost-Vlaanderen onderzoekt momenteel welk materiaal het best geschikt is om tramsporen fiets- en rolstoelvriendelijk te maken.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB experimenteert met fietsveilige tramsporen, waarbij een rubbertegel tussen de sporen gelegd wordt, wat het dwarsen voor fietsers, rolstoelgebruikers en voetgangers comfortabeler maakt.

Gents gemeenteraadslid Guido Meersschaut (N-VA) vraagt de Gentse Mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) of De Lijn in Gent een of meerdere "fiets- en rolstoelveilige" tramoversteekplaatsen kan aanleggen.

Geen extra werken

Het systeem uit Brussel overnemen kan niet, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt van De Lijn Oost-Vlaanderen. "We kunnen het systeem niet letterlijk overnemen omdat het niet past in onze spoorconfiguratie, of we zouden een deel van onze sporen moeten uitbreken. Wij zijn op zoek naar een systeem waarbij er geen extra werken nodig zijn om de bestaande sporen fietsvriendelijker te maken." Volgens De Lijn zit het plan momenteel in de fase van een marktverkenning.

De Gentse schepen Filip Watteeuw wil meewerken aan een oplossing. "Momenteel proberen we ervoor te zorgen dat fietsers kunnen kiezen voor alternatieve routes die even comfortabel en snel zijn", zegt Wateeuw. "Als er routes langs sporen liggen, dan zorgen we ervoor dat het loopvlak tussen en naast de sporen comfortabel genoeg is om te fietsen, zoals het gebruik van gewassen beton bijvoorbeeld."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234