Dinsdag 19/01/2021

'Kung Fu Panda' staat niet alleen

Hollywood blijft grof gokken op animatiefilm, maar explosie is wereldwijd

De jarenlange hegemonie van Disney op het gebied van de artistieke animatiefilm is in het nieuwe Hollywood van de digitale bytes al sinds een tijd doorbroken door Pixar (inmiddels eigendom van Disney) en DreamWorks Animation. Deze week brengt DreamWorks Kung Fu Panda uit, terwijl de nieuwe Pixar Wall-E vanaf eind juli bij ons in de bioscopen loopt.

Door Luc Joris

HOLLYWOOD l Maar ook de andere Hollywoodspelers blijven fors in animatiefilm investeren, net als overal elders in de wereld.

De animatiefilmboom die er kwam na het succes van The Lion King van Disney (1994) is met andere woorden nog lang niet over. Ondanks enkele boxofficetegenslagen blijft het een van de lucratiefste filmgenres. Ook al kosten animatiefilms opmerkelijk meer om te promoten dan een live action-film. Zowel Kung Fu Panda als Wall-E behoren tot de films met het grootste reclamebudget, gemiddeld 54 miljoen dollar.

Die investeringen zijn dus geen weggegooid geld. De animatiefilm is een soort gouden locomotief die verschillende wagons voorttrekt die allemaal voor extra inkomsten zorgen. Zo is de omzet uit de merchandising en de verkoop van speelgoed en computergames gigantisch. Pixar hoopt bijvoorbeeld dit jaar een slordige 30 miljard dollar uit de merchandising van Wall-E binnen te halen. En de dvd-verkoop mag dan in het algemeen licht dalen, ouders blijven makkelijk naar hun bankkaart tasten als het over de aankoop van een digitaal schijfje met Nemo of SpongeBob gaat, want de kids zijn er lang zoet mee en bekijken de dvd opnieuw en opnieuw.

De belangrijkste reden waarom Hollywood agressief blijft gokken op de animatiefilm - ook hun rol als lokmiddel voor een uitstap naar een pretpark met een aanverwante attractie mag niet onderschat worden - situeert zich op het technologische.

Hollywood mikt vanaf volgend jaar immers stevig op de revival van de 3D-film. Animatiefilms zijn makkelijker te adapteren naar digitale 3D-projecties. Het is ook een filmtechnologie waar het doelpubliek van jongeren, de generatie vertrouwd met gigantische flatscreens, computerschermen en games, nogal wild van is.

Zowel Disney-Pixar als DreamWorks Animation hebben al laten weten dat ze vanaf 2009 al hun animatiefilms in 3D gaan maken. Voor Disney-Pixar komt de grote test er met de release van de 3D-versie van Toy Story. DreamWorks Animation - de studio wordt nog altijd geleid door ex-Disneytopper Jeffrey Katzenberg - kijkt dan weer met spanning uit naar de release volgend jaar van de 3D-films Monsters vs. Aliens en Shrek Goes Fourth.

De animatiefilmstudio probeert zich ondertussen meer en meer te modelleren naar het Disneymodel. Zo sloot Katzenberg onlangs een megadeal af met een vastgoedontwikkelaar in de Verenigde Arabische Emiraten voor een themapark in Dubai met attracties geïnspireerd op de Shrek-franchise en Kung Fu Panda. Maar niet alleen dure oliedollars moeten DreamWorks helpen om de bikkelharde concurrentie met andere Hollywoodspelers aan te gaan.

De nu nog aan Paramount verbonden studio is in verregaande onderhandelingen met Reliance Big Entertainment, een Indisch mediaconglomeraat dat onlangs nog 250 bioscopen in de VS kocht en deals afsloot met de productiemaatschappijen van George Clooney en Brad Pitt. DreamWorks Animation, een onafhankelijke unit binnen DreamWorks, bezit al een animatiefilmstudio, voor creatieve en technische diensten, in het Indische Bangalore. Als de nieuwe deal doorgaat, zou het door Spielberg opgerichte DreamWorks niet alleen een kapitaalinjectie van 500 miljoen dollar krijgen, ook de animatiefilmafdeling zou wel eens kunnen verhuizen.

Terwijl DreamWorks en Disney-Pixar hun animatiefilm-armada in stelling brengen, 20th Century Fox bezig is met de productie van de 3D-film Ice Age: Dawn of the Dinosaurs en George Lucas vanaf augustus met Star Wars: Clone Wars een digitaal animatiefilmvervolg op zijn sf-epos op de wereld loslaat, gonst het ook buiten de grenzen van Hollywood van bedrijvigheid op het gebied van animatiefilm.

Zowel in Toronto als in het Spaanse Murcia worden nieuwe enorme animatiefilmfaciliteiten opgetrokken. In India spreekt men tegenwoordig al van Bollymation vanwege de enorme boom in de slipstream van de ontwikkeling van de software-industrie. Argentinië belooft het nieuwe mekka te worden voor de animatiefilm in Latijns-Amerika, vanuit Tsjechië waaien er berichten over dat er een nieuwe renaissance op komst is. Zelfs in eigen land zijn er twee lokaal geproduceerde animatiespeelfilms op komst: Brendan and the Secret of Kells en Panique au village van het Brussels duo Patar en Aubier.

En na de succesvolle ontvangst in Cannes van Persepolis en Waltz with Bashir, de eerste Israëlische lange animatiefilm, komt er misschien ook een nieuwe golf van animatiefilms, eentje die je kunt vergelijken met de hausse van de beeldroman of graphic novel na het verschijnen van Art Spiegelmans Maus: die van de documentaire animatiefilm.

Animatie is makkelijk te adapteren naar digitale 3D-projecties. Het is ook een filmtechnologie waar het doelpubliek van jongeren nogal wild van is

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234