Woensdag 18/09/2019

Kruidvat stopt met verkoop van tabak

Beeld Photo News

Winkelketen Kruidvat stopt met de verkoop van sigaretten. Dat zegt CEO Gerard van Breen van moederbedrijf A.S. Watson Health & Beauty Benelux in een interview met de Nederlandse krant Algemeen Dagblad. Ook in de zusterketen Trekpleister - die enkel in Nederland actief is - zullen op termijn geen rookwaren meer worden verkocht. De Stichting tegen kanker is tevreden met de beslissing: "Dit kan een nieuw tijdperk inluiden als ook andere ketens dit beleid gaan volgen".

De twee drogisterijketens willen "zich steeds meer profileren als health-winkels, met een grotere keus in zelfzorgmedicijnen", zegt Van Breen. "Dan passen sigaretten echt niet meer in ons concept."

Een Kruidvat-filiaal in Zonhoven. Beeld Jerome Gielkens

Overgangsperiode

Concreet zal de verkoop van tabak in alle 1.373 filialen van Trekpleister en Kruidvat in Nederland en België geleidelijk worden teruggeschroefd. De overgang zal meer dan anderhalf jaar duren. "Omdat we de winkels tegelijk willen ombouwen en dat kan niet allemaal in één keer. En omdat dat ook financieel onverantwoord is", verdedigt de topman de lange omschakelingsperiode.

Van Breen is naar eigen zeggen trots op deze stap. Hoeveel omzet de twee drogisterijketens door de beslissing zullen mislopen, wil de CEO niet zeggen, maar volgens hem scheelt het "toch enkele procenten".

In ons land telt Kruidvat 250 winkels. Kruidvat heeft in Nederland 933 filialen, Trekpleister 190.

Belangrijk keerpunt

"We zijn bij de Stichting tegen Kanker blij dat de privésector zich begint te distantiëren van de tabaksindustrie, want de tabaksindustrie is de oorzaak van het gezondheidsprobleem door tabaksgebruik en niet de oplossing ervan." Dat zegt Suzanne Gabriëls, experte tabakspreventie van de Stichting tegen Kanker. 

"Het stoppen met de verkoop van tabaksproducten in de 250 winkels van Kruidvat in ons land is misschien maar een druppel op een hete plaat, want er blijven nog vele duizenden verkooppunten in supermarkten, tankstations en dagbladwinkels", zegt Gabriëls. "Maar het is wel een belangrijk keerpunt in de opstelling van de privésector tegenover de tabaksindustrie. Dit kan een nieuw tijdperk inluiden als ook andere ketens dit beleid gaan volgen."

Gabriëls wijst erop dat het stopzetten van de verkoop nog een stap verder gaat dan het uitstalverbod dat in Nederland zal ingaan vanaf 2020. "Bij het uitstalverbod is de achterliggende idee dat het de koper van tabaksproducten moeilijker moet gemaakt worden om aan de tabaksproducten te geraken. Welnu, de beslissing van Kruidvat gaat nog een stap verder. Dat kunnen we alleen maar toejuichen", zegt Gabriëls. 

Gewijzigde wetgeving

"Dat de drogisterijketen Kruidvat de verkoop van tabak afbouwt, is een gevolg van het imago dat men als 'gezondheidswinkel' wil uitdragen, maar het is ook tegelijk een gevolg van de wijzigende wetgeving die tabaksverkoop bemoeilijkt, plus het besef dat de verkoop van deze producten een aflopende zaak is." Dat zegt Gino Van Ossel, professor Retail and Trade Marketing aan Vlerick Business School.

"De oorzaak van de verrassende ommekeer om gefaseerd geen sigaretten en aanverwante producten te verkopen in het komende anderhalf jaar, is allicht de keuze om zich te profileren als een keten die inzit met de gezondheid van zijn klanten", zegt professor Van Ossel. "Maar er is ook de teruglopende verkoop van het product. Dat is dan weer het gevolg is van wetgeving om bijvoorbeeld geen reclame meer toe te laten voor het product, of, zoals in Nederland in de pijplijn zit, een verbod om het product nog op een in het oog lopende plek te plaatsen in de winkel."

Zelfde verhaal voor snoep?

Tabak is niet het enige product dat zijn plaats in de winkelrekken dreigt kwijt te spelen door het gezondheidsbewustzijn bij de consument. "Neem nu snoep, ook voor dat product hebben sommige winkelketens, zoals Leclerc in Frankrijk, ervoor gekozen om het niet langer aan de kassa te plaatsen waar het aanleiding geeft tot impulsinkopen van ouders die hun kinderen meebrengen naar de winkel", zegt Van Ossel.

Daarnaast hebben de verkopers van tabaksproducten ook een kosten-batenanalyse gemaakt van de verkoop van tabaksproducten, denkt de marketingprof. "Zo werden sigaretten - net als batterijen en scheermesjes- al uit de letterlijk voor de hand liggende winkelrekken gehaald en achter slot en grendel gestopt, al gebeurde dat - ook bij sigaretten - vooral om diefstal te voorkomen. Maar door die dingen in een aparte automaat te stoppen waarvoor je vaak een apart ticket aan de kassa moet gaan halen, bemoeilijk je de toegang tot die producten en lopen de impulsaankopen terug. Voor de verkoper betekent dit dalende inkomsten en extra uitgaven door de nieuwe presentatie van het product. Dat leidt dan in dit geval tot de conclusie dat het sop de kool niet langer waard is."

Het logo van Kruidvat. De winkelketen stopt met de verkoop van sigaretten. Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234