Vrijdag 06/12/2019

Oosterweel

Kritiek op Oosterweelverbinding: ‘Slechter voor mens en milieu’

In februari 2018 werd het officiële startschot gegeven voor de aanleg van de Oosterweelverbinding. In aanwezigheid van Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) verzamelden de tenoren zich op Linkeroever om de symbolische eerste schop in de grond te steken. Beeld Tim Dirven

De Oosterweel-versie die momenteel wordt uitgewerkt, zal nog steeds voor veel fileleed en milieuoverlast zorgen. Dat besluit Groen uit de cijfers van het milieueffectenrapport. 

In 2017 was er een akkoord om in de Antwerpse regio over te gaan naar een modal split. Vijftig procent van het verkeer mag nog uit auto's en vrachtwagen bestaan, en de andere helft uit fietsers en openbaar vervoer. Het ‘Toekomstverbond’ werd het akkoord gedoopt. Maar volgens Groen komt die overeenkomst, die de stad Antwerpen samen met de burgerbewegingen en de bouwheer Lantis heeft afgesloten, in het gedrang. 

Ook de Oosterweelverbinding, het plan om de Antwerpse ring te sluiten, zit in dat Toekomstverbond. Maar op basis van cijfers uit het milieueffectenrapport, dat in de maak is voor de Oosterweelverbinding, vreest de partij dat de huidige versie van het plan veel minder ambitieus zal zijn dan wat in het Toekomstverbond is afgesproken. Oosterweel zou ten vroegste klaar zijn in 2026, maar ook de Vlaamse regering en Lantis hebben eerder al laten weten dat ze in hun plannen voor de bouwvergunning van het project uitgaan van een 60/40- verhouding tussen auto’s en openbaar vervoer. 

De belofte van het Toekomstverbond om de verhouding tussen auto's en fietsers naar 50/50 terug te brengen in heel de Antwerpse regio lijkt dus aan diggelen te liggen. “Dat ze dat achteraf toch nog zouden realiseren, zoals ik nu hoor, is pure quatsch”,  zegt Wouter Van Besien, fractieleider voor Groen in de Antwerpse gemeenteraad. “Als je nu niet consequent voor 50/50 gaat, maak je die doelstellingen nadien onmogelijk.” 

Files

Ook zal het fileleed rond Antwerpen daarmee niet van de baan zijn, denkt Van Besien. Op de E313 in Wommelgem en op de Ring tussen Berchem en Borgerhout zullen de files aanhouden. Groen vraagt nu dat de nieuwe Vlaamse regering meer aandacht zou hebben voor fietsers en openbaar vervoer bij de bouw van nieuwe infrastructuur in Antwerpen. Eerst investeren in nieuwe auto-infrastructuur terwijl de belofte stelt dat er meer naar infrastructuur voor fietsers en openbaar vervoer moet gaan, is verloren moeite. “Als je investeert in nieuwe infrastructuur voor auto's, dan zal je ook auto's blijven aantrekken”, zegt Van Besien. “Er wordt nu veel geld in geïnvesteerd, terwijl dat eigenlijk naar alternatieven zou moeten gaan.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234