Woensdag 14/04/2021

AchtergrondMode

Kritiek op Kamala Harris voor outfit Dolce & Gabbana: ‘Was haar team nonchalant, of weten ze gewoon niet beter?’

Vicepresident Kamala Harris. Beeld EPA
Vicepresident Kamala Harris.Beeld EPA

De Amerikaanse vicepresident Kamala Harris krijgt op sociale media de wind van voren omdat ze Dolce & Gabbana droeg. Van bedenkelijke advertenties met Chinese modellen tot aangebrande oorringen: het Italiaanse modemerk heeft een patent op controverse.

De vestimentaire keuzes van Harris blijven in het nieuws. Vorige maand was er nog deining over een Vogue-cover waarop ze te casual was gekleed, nu wordt het feit dat ze afgelopen week twee Dolce & Gabbana-outfits droeg in vraag gesteld. Instagram-blogster Vittoria Vignone wordt door de Britse krant The Guardian geciteerd: “Was haar team nonchalant, of weten ze daar gewoon niet beter?”

Dries Vriesacker, stichter van het populaire onlinemagazine Enfnts Terribles: “Het is des te opmerkelijker dat ze voor Dolce & Gabbana kiest, want dat was ook een van de weinige merken die Melania Trump nog wilden kleedden tijdens haar ambt. Daar wil je toch van wegblijven?”

Terwijl Harris tijdens haar inauguratie nog voor jonge, Amerikaanse merken van zwarte ontwerpers koos, gaat ze nu voor een modemerk “met een problematische kijk op ras”, zo stelt Vignone.

‘Dolce & Gabbana beschuldigd van racisme.’ De voorbije jaren verscheen dat bericht wel meerdere keren in de (mode)pers. Het merk stuurde modellen de catwalk op met oorringen met afbeeldingen van zwarte slavinnen, Gabbana himself noemde latinopopster Selena Gomez dan weer “aartslelijk” op Instagram. In 2018 was het hek helemaal van de dam toen Dolce & Gabbana een campagne lanceerde waarin het Chinese model Zuo Ye pizza probeerde te eten met noedelstokjes. Humor volgens het modemerk, onversneden racisme volgens China.

De storm van protest die daarop volgde was ongezien, zegt modejournalist Veerle Windels. “Chinezen gingen met handtassen en kleding terug naar Dolce & Gabbana-winkels en zeiden: ‘Hier, ik moet het niet meer hebben.’”

Dolce & Gabbana werd in 1985 opgericht door ontwerpers Domenico Dolce en Stefano Gabbana. Jarenlang waren ze ook een koppel, maar vanaf 2003 gingen ze enkel als zakenpartners door het leven. Windels: “Italiaanser dan hen kom je ze niet tegen en dat is meteen ook hun grote probleem. Hun Engels is barslecht, je kan hen nauwelijks interviewen. Op de hoogte blijven van culturele gevoeligheden is niet evident. Zouden zij internationale kranten of magazines lezen?”

“Dat is toch wel opmerkelijk”, zegt Windels. “Als je in China zaken doet, zou je toch verwachten dat je die cultuur door en door kent of begeleid wordt door mensen met kennis van zaken. Niet dus. Het is bijna ontluisterend hoe het merk niet op de hoogte is van zulke gevoeligheden. Zeker in het internettijdperk blijft imagoschade extra lang hangen.”

Dries Vriesacker organiseert regelmatig shoots, maar hij wil modellen niet meer in Dolce & Gabbana hullen. “Dat is gewoon een no-go”, zegt hij. “Merken als Prada en Marc Jacobs zijn in het verleden ook in de fout gegaan, maar zij hebben dat rechtgezet. Dolce & Gabbana niet, integendeel, ze sturen zelfs kwaaie berichten naar hun criticasters.” Veel Hollywood-sterren kiezen wel nog voor het modemerk, maar dat is volgens Vriesacker gewoon te wijten aan het feit dat ze daarvoor dikbetaald worden.

VS-vicepresident Kamala Harris. Beeld AFP
VS-vicepresident Kamala Harris.Beeld AFP

Stylist Jody Van Geert kiest wel nog Dolce & Gabbana-outfits voor zijn klanten: “Ik vind dat mensen iets te lange tenen hebben gekregen. Alles moet zo politiek correct zijn, niemand ziet tegenwoordig nog ergens de humor van in. Heeft het merk al fouten gemaakt? Zeer zeker, maar door het taalverschil wordt Gabbana ook vaak misbegrepen. Ik heb al enkele gesprekken met hem gehad, eigenlijk is dat een zeer wijs iemand.”

Controverse of niet, het merk blijft populair. Popster Madonna, die een Italiaanse achtergrond heeft, zweert al jaren bij de mode van de twee Italianen. Windels: “De referenties zijn altijd dezelfde: het zuiden van Italië, kant, zwart, Maria-kruisen en groente- en fruitprints. Trendsettend kan je het bezwaarlijk noemen, maar het is supermooi gemaakt met superluxueuze stoffen. Daar bestaat een zeer trouw publiek voor.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234