Zaterdag 21/05/2022

Oosterweelproject

Kritiek Oosterweel:"Een slecht project in vijf stukken blijft een slecht project"

Wouter Van Besien (Groen) Beeld BELGA
Wouter Van Besien (Groen)Beeld BELGA

Vanwege de grote financiële kost wil de Vlaamse regering het Oosterweelproject opdelen in vijf deelprojecten en opnemen in de eigen begroting. Volgens de oppositie allerminst een goede oplossing voor het bestaande probleem. "Een slecht project in vijf stukken blijft een slecht project", zegt Groen-parlementslid, Wouter Van Besien.

Groen: "Slecht en peperduur project"

Een eerste probleem waarover de oppositie blijft struikelen, is de grote financiële kost van het project. "Wij blijven ons verbazen over de onbegrijpelijke hardnekkigheid van de Vlaamse regering voor het peperdure en zeer slechte Oosterweelproject. Een slecht project in vijf stukken blijft een slecht project", zegt Groen-parlementslid Wouter Van Besien.

Groen-fractieleider Björn Rzoska waarschuwt ook voor de grote onduidelijkheid die er blijkbaar nog rond het financiële luik van het Oosterweelproject hangt: de totale kost van het project wordt momenteel op zo'n drie miljard euro geraamd, maar de impact daarvan op de Vlaamse begroting is volgens Open Vld-minister Turtelboom nog onduidelijk. "De minister van Begroting voorziet dus een blanco cheque met geld van de belastingbetaler", zegt hij. "Maar uit interne documenten blijkt dat de Vlaamse overheid zelf al uitgaat van een factuur van 4,9 miljard euro. Nog voor de werken zijn gestart, loopt de factuur al op. We houden ons hart vast voor wat nog zal komen."

Volgens Rzoska zijn de goedkopere alternatieven voor een sluitende oplossing voor het mobiliteitsprobleem op de Antwerpse ring bovendien onvoldoende onderzocht. Dat zou niet alleen de schuld van de huidige, maar ook van de vorige regering Peeters II zijn. Die zouden namelijk jarenlang "hun kop in het zand gestoken hebben". "Men wist al sinds 2010 dat Europa eiste om de PPS-constructies (nvdr. samenwerkingsvorm tussen een overheid en een of meer private ondernemingen) in de balansen op te nemen". Maar ook de huidige regering-Bourgeois heeft boter op het hoofd door "te weigeren goedkopere alternatieven te onderzoeken."

Björn Rzoska (Groen). Beeld BELGA
Björn Rzoska (Groen).Beeld BELGA

Sp.a: "Niet verteerbaar"

Ook Vlaams parlementslid Yasmine Kherbache (sp.a) lijkt het eens met die kritiek. Naast het financiële luik maakt Kherbache zich echter vooral zorgen om de relatieve traagheid waarmee het project zal worden uitgevoerd. "Het opdelen van het project in vijf stukken maakt het daarom niet verteerbaarder", zegt ze. "Het is vooral onbegrijpelijk dat de regering geen werk maakt van snellere oplossingen zoals het omleiden van het vrachtverkeer via de Liefkenshoektunnel en de realisatie van de A102. Die twee ingrepen zouden de situatie op het terrein al op een tastbare manier kunnen verbeteren."

Dat de regering die maatregelen niet neemt in afwachting van de realisatie van de derde Scheldekruising is volgens Kherbache "onbegrijpelijk" en "onverantwoord".

Ook Wouter Van Besien stelt zich vragen wat de timing van het project betreft. "Dat de regering zegt dat de werken in 2017 zullen aanvangen, vind ik merkwaardig", zegt hij. "Er zijn immers nog verschillende procedures die gerespecteerd moeten worden."

"Twijfel of de werken in 2017 van start gaan"

Die kritiek is er ook van de Antwerpse actiegroep stRaten-generaal, die betwijfelt dat de werken aan de Oosterweelverbinding al in 2017 van start zullen gaan. "In de realiteit betekent de verklaring van de regering niets", klinkt het in een reactie. "De regering staat nog altijd met lege handen en heeft alle cruciale kapen nog te nemen."

Volgens Manu Claeys van stRaten-generaal wil de regering met haar communicatie "enkel de indruk wekken dat het dossier vooruitgaat en dat het 'beslist beleid' zal uitgevoerd worden". Daartegenover staat dat stRaten-generaal samen met die andere actiegroep Ademloos momenteel nog een klacht bij de Vlaamse ombudsman voorbereidt, waarin ze willen wijzen op "partijdigheid, fouten en kennislacunes in het tot dusver gevoerde onderzoek". Indien de ombudsman daar geen gevolg aan zou geven, stappen de actiegroepen vervolgens naar de Raad van State met een "stevig dossier".

StRaten-generaal kijkt verder ook uit naar de volgende geplande stappen in het dossier zoals het project-milieueffectenrapport en het verkrijgen van een bouwvergunning voor de Oosterweelverbinding. "Tijdens de verplichte openbare onderzoeken daarover zal pas echt duidelijk worden voor Antwerpenaren wat de concrete impact is over het hele tracé", denkt Claeys. "De concrete Oosterweelplannen met het aantal baanvakken, inname van groengebieden enzovoort moeten nog boven water komen. De vorige Oosterweelplannen zijn ook gesneuveld in die fase."

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

"Fileproblematiek zal blijven"

Bovendien twijfelt de VAB of het Oosterweelproject de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen volledig zal oplossen. "Het is goed dat er een beslissing genomen is en er een timing is voor het project, maar we mogen ons er niet op blindstaren dat dit de mobiliteitsproblemen ook volledig zal oplossen", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko vandaag.

Volgens VAB zal de Oosterweelverbinding de verwachte sterke groei van het vrachtverkeer kunnen opvangen, maar zullen er andere maatregelen nodig zijn om iets te doen aan de fileproblematiek rond Antwerpen.

"Om de leefbaarheid voor de inwoners van de stad te verzekeren, zijn een overkapping en filtering van de uitlaatgassen absoluut noodzakelijk", aldus Matienko. "Vijftig procent van het fijn stof, stikstofdioxide en roet in de stad is immers afkomstig van het verkeer op de Antwerpse ring en omliggende snelwegen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234