Donderdag 19/09/2019

Kris Peeters strijkt campagne voor jonge huishoudhulpen op gang

Beeld Photo News

In Erps-Kwerps, in Vlaams-Brabant, is vandaag het startschot gegeven voor een campagne om jongeren warm te maken voor een job als huishoudhulp met dienstencheques. Hoewel hij niet meer tot de doelgroep behoort - jongeren tot 30 jaar - waagde minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zich aan een rondje ramen wassen en strijken om "de dankbaarste job" te promoten.

"De campagne is heel specifiek gericht naar jongeren. We willen hen correct informeren, want er zijn nog veel misverstanden over het werk", zei Peter Van de Veire, de directeur van het sectoraal vormingsfonds voor de dienstencheques. Dat vormingsfonds werkte de campagne uit.

Volgens Van de Veire geeft de slogan "de dankbaarste job" de essentie van het werk als huishoudhulp weer. "De huishoudhulp voert een zinvolle taak uit met meerwaarde voor de klant, ziet aan het eind van de dag het resultaat van zijn werk en krijgt er tevreden en dankbare klanten voor terug."

Dat beaamt ook Dajo Van Driessche, een van de twee huishoudhulpen die aanwezig waren bij de voorstelling van de campagne. De 29-jarige werkt al 7 jaar als dienstenchequewerknemer. "Als je de deur van een klant achter je sluit, heb je een gevoel van voldoening", aldus Van Driessche. "Je maakt met je werk mensen blij en ze waarderen je. Soms krijg je al eens een attentie."

De twintiger vindt het werk een aanrader, ook voor mannen. "Er zijn wel vooroordelen, maar dit is een job als een andere", zei hij. Voordelen zijn volgens hem onder meer de werkzekerheid en de flexibiliteit (keuze tussen deeltijds of voltijds werk). Bovendien kan je als dienstenchequewerknemer doorgaans privé en werk goed op elkaar afstemmen.

"Het systeem van dienstencheques is een regelrecht succes", stelde minister Peeters van zijn kant. Zo waren er in 2015 meer dan een miljoen actieve gebruikers, die meer dan 125 miljoen dienstencheques aankochten. De sector stelde zowat 150.000 mensen tewerk, onder wie heel wat kortgeschoolden, 50-plussers of mensen van allochtone afkomst.

Maar jongeren zijn ondervertegenwoordigd in de cijfers en bovendien daalt hun aandeel. In 2006 was nog meer dan een kwart van de werknemers jonger dan 30 jaar, vandaag is dat minder dan een vijfde, duidde Peeters. "Ik hoop dat vele jongeren dankzij deze campagne de weg vinden naar de sector, zodat de vele vacatures die er zijn, vlot worden ingevuld", besloot hij.

De dienstenchequebedrijven hebben volgens het vormingsfonds meer dan 2.500 vacatures.

De campagne start officieel op vrijdag 21 april. Dan komt ook de website www.dedankbaarstejob.be online.

Hoewel de dienstencheques geregionaliseerd zijn, krijgt de campagne ruim 1 miljoen euro steun van de federale overheid. Dat heeft te maken met subsidies die de federale overheidsdienst voor Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg in september 2015 goedkeurde voor projecten ten gunste van bepaalde risicogroepen (waarvan jongeren er eentje vormen).

Beeld Photo News
Beeld Photo News
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234