Zondag 27/09/2020

Interview

"Kris Peeters liegt"

Rudy De Leeuw: 'Als de CEO's van de luchthaven hun personeel onredelijke eisen opleggen om op korte termijn hun doelstellingen te halen, dan falen zij.Beeld © Franky Verdickt

Rudy De Leeuw staat scherp voor de nationale actiedag van zijn vakbond. Voetbal of niet, brexit of niet, het land moet plat. 'Als we tot na de zomer wachten, is het te laat.'

'Rooie Rudy' aarzelt om het dakterras op te gaan voor een foto. Sinds kort staan daar bijenkorven, en erg enthousiast is hij niet om daartussen te gaan staan. Des te gretiger zet hij de aanval in op de regering-Michel. "We zijn bij de laatste begrotingscontrole in april door de regering op snelheid gepakt met de afschaffing van de 38-urenweek via de wet-Peeters. Wij pikken dat niet. Bovendien onderhandelt de regering de komende weken over nieuwe besparingen tot 3 miljard euro."

Wat kun je nog bereiken met deze acties? De regering houdt voet bij stuk.

"We voeren een strijd van lange adem. We moeten minstens volhouden tot 2019, het einde van de legislatuur. Wat meer is: pensioenminister Daniel Bacquelaine (MR) heeft een nieuw luik van zijn hervorming niet wil voorleggen aan de sociale partners. Uit angst voor de staking. Moet ik jullie de mail laten zien, waarin de bespreking wordt afgelast? Het is toch niet toevallig dat hij zijn dossier intrekt?"

Bent u ervan overtuigd dat de mensen nog weten waarvoor ze staken?

"Waarom zouden de mensen plots vergeten zijn dat ze tot hun 67ste zullen moeten werken? Waarom zouden ze zijn vergeten dat de regering in hun zakken heeft gezeten?"

Mijn kinderverzorgster staakt, maar weet niet waarom.

"Niet iedereen is zo mondig om uit te leggen waar het om draait. Zulke vragen stel je beter aan de délégués. Het is een plattitude om de zaken zo voor te stellen. Als onze militanten de uitleg hebben gehoord van de délégués, kunnen ze kiezen of ze meestaken."

Verliest u buiten het ABVV geen draagvlak?

"Natuurlijk worden we door een rechts-populistische partij als de N-VA weggezet als lastpakken. Maar die perceptie in de media komt niet overeen met wat de bevolking denkt. Studies van de KU Leuven en Randstad tonen dat aan. Er is nog altijd veel steun voor het stakingsrecht. De meerderheid gelooft nog in de welwaartsstaat, waar wij mee de behoeders van zijn."

Uw délégués verspreiden desinformatie, zegt de regering. Zo wordt de 38-urenweek niet afgeschaft, wel hervormd. Een 45-urenweek komt er niet.

"Wie zegt dat? De regering! Dat ze dan eens aanduiden waar we fout zijn. Het uitbetalen van honderd extra overuren, het wegnemen van de tijdsgrenzen per week: daarmee is de 38-urenweek de facto afgeschaft. Dat wordt eenzijdig opgelegd. Daardoor zal de werknemer geen enkele controle meer hebben over de balans werk-privé."

Al 1 miljoen mensen zitten in zo'n systeem.

"Op een gecontroleerde manier. Daar komt steeds sociaal overleg aan te pas."

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) zegt dat er nog steeds per sector afspraken zullen worden gemaakt.

"Dan liegt hij. De regering verspreidt desinformatie. De werkgever gaat de arbeider rechtstreeks kunnen vragen om langer te werken. Zonder tussenkomst van de vakbonden."

Na de stakingen blijft het beeld hangen van een verdeelde vakbond. Een cadeau voor N-VA.

"Die verschillen in actiebereidheid zijn er altijd geweest tussen Vlaanderen en Wallonië. N-VA vergroot de verschillen verder uit. Niet toevallig haalde Bart De Wever die foto uit Bergen (waar een pop van premier Michel werd opgeknoopt, RW/TP) boven tijdens het VTM-debat. Wat hing hij daar de dramaqueen uit! Maar ik onderschat mijn Vlamingen niet. Bij de voorbije betogingen waren evenveel Vlamingen als Franstaligen. Ook nu staan de neuzen in dezelfde richting."

De spontane stakingen op het spoor wekten veel wrevel. Keurt u die goed?

"We hebben daar in het verleden afspraken over gemaakt met de spoordirectie. Het is onze taak om spontane acties te omkaderen. Dan dienen we een stakingsaanzegging in. Het is het recht van de mensen om spontaan te reageren."

Die aanzegging ontbrak deze keer. De mensen wisten een week lang niet of hun trein zou rijden. Aan die 'omkadering' hebben ze dan weinig boodschap.

"Ik ben voorstander van stakingen die op voorhand worden aangekondigd. Maar het is door de druk van een nieuwe staking van twee weken dat er een akkoord is gekomen. De vakbondsmensen hebben de actie omkaderd en zijn zo tot een oplossing gekomen. Ze hebben een compromis gesloten, waarvoor - voor alle duidelijkheid - het personeel heeft moeten inleveren."

Het leek er vooral op dat de top zijn achterban achterna holde.

"Dat leek misschien zo, maar we hebben een akkoord bereikt. Spontane acties zullen er zijn, maar zijn voor niemand goed. Wij kanaliseren ze en zoeken een akkoord."

U was erg afwezig in het debat toen het vakbondsprotest een hoogtepunt bereikte.

"U weet ook dat mensen uit de betrokken sector in de eerste plaats beslissen. Ik kan toch niet in elk bedrijf bij elk conflict mee op de barricaden springen? Door in de krant te reageren, help ik de zaak niets vooruit. Soms moet je ook onzichtbaar zijn als je tot oplossingen wilt komen."

Bent u wel tussengekomen bij de wilde staking op de luchthaven? Ook dat hing de mensen na de aanslagen de keel uit.

"De luchthaven van Zaventem is ook van nationaal belang. Maar als je ziet hoe die CEO's zich opstellen, dan breekt mijn klomp. Net wanneer je die luchthaven wilt heropbouwen, moet je de mensen die er werken respecteren."

Toch opletten dat die luchthaven geen onherstelbare schade oploopt. Nog even en de bagagisten hebben helemaal geen job.

"Je moet niet afkomen met simpelheden. De luchthaven is erg belangrijk voor ons land. Maar als CEO's hun personeel onredelijke eisen opleggen om op korte termijn hun productiviteitsdoelstellingen te halen, dan falen zíj."

Het weerkerend geweld bij de betogingen schaadt het imago van de bonden. Kunt u niet meer doen om het te voorkomen?

"Als 100.000 leden door Brussel marcheren en het parcours volgen, dan ben ik niet verantwoordelijk voor de honderd die tegenover de politie staan. Zij volgden niet het parcours."

Maakt u zich er nu niet te gemakkelijk van af? Een van uw leden sloeg een politiecommissaris buiten westen.

"Ik heb hem toch uit onze organisatie gezet? Ik sta voor die 99.900 die wel het parcours volgden. Is UNIZO al aangesproken omdat de transportsector snelwegen heeft afgesloten? Is de boerenbond ooit zo hard aangevallen als de vakbond? Er zijn met die organisaties nochtans al andere toeren gebeurd in Brussel. Ik kón mijn mensen zelfs niet naar die honderd sturen. Dat was een taak van de politie. Nu is het aan het gerecht om op te treden."

Voelt u zich dan echt niet verantwoordelijk?

"Natuurlijk zit ik hiermee verveeld, maar de regering zou zich beter eens afvragen waarom zij het record qua aantal stakingsdagen aan het realiseren is. Ik zou mezelf in vraag stellen. Onze tegenstanders proberen dit geïsoleerde voorval graag in onze schoenen te schuiven. Zij maken vergelijkingen die ik ook echt niet langer pik. Wij zijn geen hooligans."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234