Dinsdag 15/06/2021

Krakend vinyl en heiligschennis

Zaterdagnacht wordtI Love Techno vijftien jaar oud. Sinds 1995 is het festival opgeschoven van broeierig clubbersfeest naar een gigantisch indoorfestival, waar geroutineerd uitgaansvolk en Chirojeugd elkaar treffen. Samen met aartsvader Peter Decuypere (1995-2001) en programmeur Roel Vergauwen (1997-vandaag) maakten we de balans op van vijftien jaar scheurende synths, beukende beats en krakend vinyl.Door Gunter Van Assche

Een ontluikende liefde voor techno

10 november 1995

I Love Techno kiemde in de moederschoot van de Fuse, maar werd uiteindelijk geboren in de Vooruit. Op de affiche stonden onder meer Daft Punk, Jeff Mills en Richie Hawtin. Zeshonderd fans gaven present. Peter Decuypere, die eerder de Fuse had opgericht, bepaalde het DNA van I Love Techno. Dat deed hij samen met concertorganisator On the Rox. Tijdens de eerste editie beleefde hij gelijk al zijn memorabelste moment: “Daft Punk blijft voor mij de top. Een paar maanden voor de eerste editie speelden ze al eens live op een Fusefeestje. Daar kwamen ze opdagen voor driehonderd Franse frank (omgerekend zo’n 53 euro, GVA). Het was legendarisch. Je hoefde niet eens iets van muziek te kennen om te beseffen dat die gasten het ver zouden schoppen.”

De triomfantelijke verhuizing

7 mei 1997

Dankzij het succes van Daft Punk met Homework (1996) durfde I Love Techno het bij de derde editie aan om van de Vooruit te verkassen naar Flanders Expo - toen nog voor achtduizend beatbeluste nachtbrakers. Dat jaar stapte Roel Vergauwen mee in het verhaal. Als booking agent voor Live Nation neemt hij sinds 2002 ook de programmering van het festival voor zijn rekening. “Die editie van ’97 was heel sterk. Carl Cox en Dave Clarke deden toen dienst als de top-dj’s van die tijd. Net als Daft Punk kregen zij heel wat volk op de been.” I Love Techno kon meteen uitgroeien tot een van de meest gerenommeerde uitgaansfeesten in West-Europa. “Vanaf die dag moesten we er steeds meer rekening mee gaan houden dat we voor een groot publiek werkten”, meent Vergauwen. “Er komt nu vijftig keer meer volk dan in het begin.”

Even groot als renault

11 november 2000

“Bij het vijfjarig bestaan werd het idee van vijf zalen geïntroduceerd”, herinnert Vergauwen zich. “Volgens mij was dat ook de eerste editie dat het festival uit zijn voegen barstte”, vult Decuypere aan. “Ineens kwamen geen 8.000, maar 24.000 mensen naar ons feest. Een hoogtepunt voor mij was toen we tweehonderd enorme billboards - die we overigens voor een prikje hadden gekregen - in het straatbeeld lieten opdoemen: I Love Techno werd even groot als de nieuwe Renault! Voor de lustrumeditie programmeerden we in vijf zalen, en nadien is dat zo gebleven. Ach, voor mij hoefde dat concept ook niet te veranderen: ik verkocht I Love Techno een jaar later. Voor mij was het vooral belangrijk dat het festival muzikaal interessant genoeg bleef.”

Wachtswissel na werchter

2001-2007

Een jaar later bleek de expansie van I Love Techno geen megalomane oprisping. Toen Guns N’ Roses afzegde voor Rock Werchter, werd Laurent Garnier - vaste troef op I Love Techno - opgetrommeld als vervanger. “Dat deed Herman Schueremans op mijn aanraden”, klinkt het trots bij Decuypere. “Voor mij was dat een historisch moment: dance werd even hoog aangeschreven als rock.”

Twee jaar later werd ook op I Love Techno een wissel van de wacht ingelast. Vergauwen: “Techno had zijn glans niet verloren, maar we wilden de spots ook richten op andere spannende dansmuziek. De succesvolle elektroclash-avonden in de Culture Club bewezen toen al het nut daarvan. Voor sommigen was de komst van Miss Kittin of 2ManyDJ’s echter heiligschennis. Later ontstond er ook zo’n ophef over Klaxons: maar ach, dat is nu eenmaal eigen aan puristen. Al zeg ik daarmee niet dat alles kan op I Love Techno: experimentele elektronica heeft bijvoorbeeld geen plaats op het festival.”

“Hoe heiligschennender, hoe beter!”, vindt Decuypere dan weer. “Muziek leeft op vernieuwing en experiment: mensen met oogkleppen doen genres gewoon doodbloeden. Daarom is het goed dat I Love Techno dubstep in de kijker plaatst. Hopelijk wordt dat genre nu niet genegeerd omdat het eens niet in België werd uitgevonden (lacht).”

Dubben over de toekomst

13 november 2010

“Eigenlijk waren we vorig jaar al van plan om uit te pakken met dubstep”, legt Vergauwen uit. “Maar in Manchester hielden ze op hetzelfde ogenblik The Warehouse Project. Alle goede namen uit die scene stonden dáár. We hielden de eer aan onszelf door niet met mindere namen op te draven - dat kun je niet maken wanneer je een nieuwe stijl introduceert.”

Decuypere is dan weer minder verguld met de headliner van de avond. “Underworld - zeker zonder Darren Emerson - interesseert me maar matig. Ik had liever Daft Punk als afsluiter gezien, omdat zij belangrijker waren voor de geschiedenis van I Love Techno. Underworld kwam er pas bij toen het festival al op volle toeren draaide. Bovendien zie ik dit festival liever in de toekomst kijken. Zolang ik elk jaar minder namen ken op de affiche, weet ik dat I Love Techno goed bezig is (lacht).”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234