Dinsdag 19/01/2021

#Hillary2016

Krachtig logo, Hillary, maar kennen we het niet ergens van?

Beeld rv

De eerste letter van haar voornaam - belangrijk! - gecombineerd met een vette pijl: het strakke logo dat Hillary Clinton voor haar campagne koos, krijgt bijna even veel aandacht als de presidentskandidate zelf. WikiLeaks beschuldigde Hillary van diefstal.

Met een filmpje op YouTube, heel modern, stelde Hillary Clinton zich eindelijk officieel kandidaat voor het Amerikaanse presidentschap. Maar haar logo ging met de meeste aandacht lopen.

Een goed logo, zegt reclamemaker Fons Van Dyck, is "herkenbaar en toewijsbaar. Het moet meteen duidelijk zijn welk merk er achter het logo schuilt. In die zin is de keuze voor dit beeld perfect: heel persoonlijk en waanzinnig eenvoudig."

De schreefloze H straalt kracht en eenvoud uit en verwijst naar de voornaam, belangrijk bij een Clinton die zich moet onderscheiden van man Bill die van 1993 tot 2001 al president was. De rode pijl die in de blauwe H opduikt, wijst volgens Van Dyck op vooruitgang (Team Clinton heeft nog niet gereageerd). "Het is een assertief logo", vindt hij. "Zoals zij is, ten voeten uit: rechttoe rechtaan."

Beeld rv

WikiLeaks

Op sociale media werd de link gelegd met het logo van pakjesbesteller FedEx. Klokkenluiderswebsite WikiLeaks beschuldigde de presidentskandidate op Twitter zelfs van diefstal. WikiLeaks laat zich op Twitter afbeelden met zandloper en een rode pijl. Zelfs die controverse is klassiek. Obama kreeg het verwijt dat hij bij Pepsi leentjebuur speelde, de Turkse president Erdogan keek dan weer naar Obama.

"Any publicity is good publicity", zegt reclamemaker Fons Van Dyck. "Dat is de gouden regel bij het voeren van een verkiezingscampagne. Het feit dat het logo controverse opwerpt, betekent dat Hillary iets nieuws en disruptiefs doet."

Beeld WikiLeaks
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234