Vrijdag 14/05/2021

kort.

'Kom hier dat ik u kus' is bestseller

In vier maanden tijd ging Kom hier dat ik u kus, de tweede roman van Griet Op De Beeck, al meer dan 100.000 keer over de toonbank. Het moet al heel lang geleden zijn dat een Vlaamse auteur in zo'n korte tijd meer dan 100.000 exemplaren van een roman wist te slijten. Absolute recordhouder blijft weliswaar Stefan Hertmans, die met Oorlog en terpentijn al zeker 125.000 exemplaren heeft omgezet, hetzij over een langere periode.

Bibliotheca Wittockiana krijgt 100 brieven van Hergé

Zo'n honderd brieven van Hergé zijn door de Koning Boudewijnstichting geschonken aan de Bibliotheca Wittockiana in Brussel. Het gaat om brieven die Hergé schreef aan Marcel Delhaye, zijn vriend, vertrouweling en privésecretaris, in de periode 1947-1949. De correspondentie, bijna uitsluitend in handschrift en soms spontaan geïllustreerd, gaat vooral over professionele aangelegenheden.

De inhoud ervan was bekend. Uittreksels ervan werden gepubliceerd in twee biografieën van Hergé door Benoît Peeters en Philippe Goddin.

Pharrell maakt kinderboeken

Pharrell Williams gaat aan de slag als kinderboekenschrijver. Billboard meldt dat de zanger een contract heeft getekend met Putnam Books voor vier kinderboeken. Volgens de website gaat het om prentenboeken en is het eerste boek geïnspireerd op zijn wereldhit 'Happy'. Dat boek komt waarschijnlijk uit op 22 september, in een oplage van 250.000. Er komen foto's in van kinderen over de hele wereld die laten zien wat het voor hen betekent om happy te zijn.

Glossy voor de profeet

In juni komt de eenmalige glossy Mohammed in de rekken. Het blad moet vooroordelen over de profeet bestrijden, zegt initiatiefnemer Brahim Bourzik. De hoofdredacteur van de Moslimkrant loopt al een tijd rond met het idee om een glossy over de profeet te beginnen. De recente ontwikkelingen in Europa hebben dat proces versneld. Bourzik wil dat de glossy vooral informatief is : "Veel moslimjongeren weten te weinig over de islam en de profeet."

Reclamemakers ruilen Duval Guillaume voor Happiness

Geoffrey Hantson en Kris Hoet, de reclamemakers die eind januari Duval Guillaume verlieten, richten samen met Karen Corrigan het agentschap Happiness op. Daarbij krijgen ze de steun van het Amerikaanse communicatiebedrijf FCB.

Het nieuwe Happiness zal de bestaande bureaus Happiness Brussel, waar Karen Corrigan al CEO was, en Happiness Saigon overkoepelen en aangevuld worden met creatieve cellen overal ter wereld.

"Kris en ik zullen een versterking zijn voor Happiness Brussel", legt Hantson uit. "En door de internationale ondersteuning van FCB en de creatieve cellen zullen lokale klanten ook kunnen meegenieten van het internationale talent dat aan ons verbonden is."

Hantson zal ook in de wereldwijde Creative Council van FCB zetelen.

'The Loft' verdwijnt uit meeste bioscopen in VS

De Amerikaanse bioscoopcarrière van The Loft van Erik Van Looy loopt stilaan op zijn einde. De remake opende op 30 januari in 1.841 bioscopen, maar daarvan zijn er het voorbije weekend nog maar 245 schermen overgebleven. De meeste recensies waren ronduit negatief, en tijdens het voorbije (derde) weekend was de film nog slechts goed voor 187.827 dollar, wat de totale box-office voor The Loft op 5,88 miljoen dollar brengt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234