Vrijdag 14/05/2021

Korter durende bordspelen leveren weer qualitytime

In 2005 gingen er 19.000 'Monopoly's' en 40.000 'Trivial Pursuits' over de toonbank

Brussel

Eigen berichtgeving

Ronald Meeus

Gezelschapsspelen zijn helemaal terug van weggeweest. Met snedigere spelregels, objecten die zijn aangepast aan de huidige tijdgeest en hier en daar al een dvd-uitbreiding hebben fabrikanten als Hasbro en Mattel de oude vertiervorm weer relevant gemaakt. Stevige verkoopscijfers werden hun deel.

Er zijn televisietoestellen, dvd-spelers, spelconsoles en een internetaansluiting in huis, maar consumenten laten het toch niet na om zich af en toe aan een rondje Monopoly, Trivial Pursuit of andere gezelschapsspelen te wagen. De verkoop van die spelen zit ook in een boom, zegt onder meer marktleider Hasbro. Van Monopoly werden er in 2005 bijvoorbeeld 19.000 exemplaren verkocht in België alleen, van quizspel Trivial Pursuit waren dat er zelfs 40.000. Cluedo ging 25.000 keer over de toonbank, Risk ongeveer 15.000 keer, en Dr. Bibber 40.000 keer.

Dat steekt maar schraaltjes af tegen videospelletjes, waarvan de toptitels alleen al tijdens hun lanceringsweekend soms meer dan 100.000 exemplaren verkopen. Het aandeel van de markt voor gezelschapsspelen, grafisch speelgoed en puzzels in alles wat er in Belgische speelgoedwinkels wordt verkocht is 14 procent, net de helft van het marktaandeel dat computergames uitmaken. Daarmee houden ze wel stevig stand, maar de fabrikanten van die spelletjes hebben de laatste jaren wat moeite gedaan om hun producten te moderniseren. Monopoly, van de Amerikaanse fabrikant Hasbro, heeft sinds kort een versie waarin het papieren geld wordt vervangen door een elektronische kredietkaart, en het nieuwe spel King Arthur van de Duitse spelletjesmaker Ravensburger bevat zelfs spraaktechnologie.

De belangrijkste vernieuwing van de laatste jaren is evenwel de eenvoudigste: gezelschapsspelletjes worden korter. Om tegemoet te komen een toenemend aantal tweeverdieners- of eenoudergezinnen, waarvan de kinderen ook steeds meer buitenschoolse activiteiten hebben, is er erg veel aandacht voor de speeltijd. Zelfs modernere spelletjes als het op dit moment waanzinnig populaire Kolonisten van Catan gaan vergezeld van de mededeling dat een gemiddelde sessie één tot anderhalf uur duurt. En bij klassieke spelletjes worden de spelregels een tikkeltje eenvoudiger gemaakt om kortere sessies te krijgen. Bij Monopoly of Trivial Pursuit, bijvoorbeeld, zit een tweede, korter setje regels voor de gehaaste speler.

"De spelers versoepelen zelf al jaren de spelregels om het spel langer of korter te maken, afhankelijk van de tijd die ze hebben", zegt commercieel directeur Lieven Van Praet van Hasbro België. "Wijzelf hebben ondertussen ook bij een aantal spelletjes een verkorte versie van de spelregels geïntroduceerd. Mensen willen wel spelen, maar ze merken dat ze geen uren de tijd meer hebben, en ze houden zich ondertussen ook met andere ontspanningsvormen bezig. Door het spel korter te maken, krijgen we ze toch nog aan tafel."

Nog een nieuwe manier waarop de spelletjesmakers hun relevantie in stand willen houden is de toevoeging van dvd's. Er zijn tegenwoordig al dvd-versies van bekende spelletjes als Scene It? van Mattel en Hasbro's Trivial Pursuit, en ook Monopoly volgt binnenkort in dvd-vorm op de Belgische markt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234