Maandag 16/09/2019

Kortenberg wil dat Brussels Airport terugkeert naar baangebruik van voor 1999

Beeld PHOTO_NEWS

In een "minderhinderplan voor de luchthaven van Zaventem" dat de gemeenteraad van Kortenberg maandagavond goedkeurde, wordt gepleit voor een terugkeer naar het historische baangebruik van voor 1999 toen de windrichting bepalend was voor de keuze van de landings- en opstijgprocedures. "Dit is immers de meest veilige en ook minst lawaaierige aanpak", aldus burgemeester Chris Taes (CD&V).

Kortenberg wil voorts dat het vergunde maximaal aantal nachtvluchten van 16.000 per jaar in de toekomst niet overschreden wordt evenals de versnelde invoering van geluidsarme vliegtuigen. De geluidsoverlast moet rechtvaardig gespreid worden over alle buurgemeenten, inclusief deze van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De vluchtgebonden activiteiten van de luchthaven dienen beperkt tot het terrein dat momenteel hiervoor voorzien is op het gewestplan.

Boetes
Luchtvaartmaatschappijen die de voorgeschreven landings- en opstijgprocedures niet volgen moeten effectief beboet worden en de gevolgen dragen. Hierbij wordt onder meer verwezen naar de schade die gebouwen in Erps-Kwerps soms oplopen bij landende vliegtuigen. "Dergelijke ongevallen doen zich door de telegeleide besturing van landen en opstijgen veel minder dan vroeger voor. Dat is evenwel niet het geval voor militaire vliegtuigen die nog wel eens over te lage hoogte over onze dorpen vliegen. In geval van schade van woningen zorgt de luchthavenuitbater steeds voor een snelle herstelling", aldus Taes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234