Zondag 16/06/2019

'Koppen'-dokter eist 10 miljoen van VRT

Plastisch chirurg Jacques Vandeput eist van de VRT 10 miljoen frank om de schade te vergoeden die hij op 11 april opliep na uitzending in het TV1-programma Koppen van een aangekochte RTBF-reportage onder de titel 'Plastisch slager'. Daarin was Vandeput aan het werk te zien terwijl hij behoorlijk 'eigenzinnig' met zijn patiënten omsprong. Enkele dagen later werd hij in het Sint-Salvator-Sint-Ursula ziekenhuis in Herk-de-Stad ontslagen. De dokter vraagt tevens een verbod om de bewuste beelden nog uit te zenden en eist een dwangsom van 1 miljoen frank per overtreding.

De oorspronkelijke reportage over Vandeput was op 5 april in het RTBF-magazine Strip-Tease te zien onder de titel 'Patient un jour, patient toujours'. Reporter Peter Boeckx maakte het als vervolg op een eerste portret dat hij vijf jaar geleden over de docteur plastique draaide. "In Koppen is enkel de gebruikelijke intro met een van onze reporters toegevoegd, en werden twee kleine fragmenten weggelaten omdat de reportage anders te lang zou geweest zijn", zegt VRT-woordvoerster Diane Waumans, volgens wie de openbare omroep nog niet op de hoogte gebracht werd van de dagvaarding.

Vandeput eist naar eigen zeggen 10 miljoen frank schadevergoeding omdat zijn goede naam en faam geschaad werden, omdat hij heel wat patiënten verloor en daardoor heel wat minder inkomsten heeft. "Ik heb nog wel een privé-praktijk en werk nog voor andere ziekenhuizen. Maar door de Koppen-reportage kan ik mijn beroep als plastisch chirurg niet meer uitoefenen zoals voordien", zegt hij. Niet enkel Vandeput, maar ook reportagemaker Boeckx en directeur-generaal Christian Druitte van de RTBF zitten nog steeds met een kater na de bewuste Koppen-aflevering. Boeckx kreeg tijdens de laatste reportages die hij draaide, met problemen te kampen en wordt steevast "de auteur van de reportage" in Koppen genoemd. Boeckx vraagt van de VRT eerherstel en een minnelijke schikking. De RTBF bestrijdt dat Koppen in de reportage mocht knippen en betreurt dat in de inleiding een journalistieke mening gegeven werd, terwijl de originele Strip-Tease-reporters hun beelden bewust zonder commentaar op het scherm brengen. (KDM)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden