Dinsdag 15/06/2021

Kopers verkopen en verkopers kopen Marketing- en managementspecialisten ontmoeten elkaar morgen en zaterdag op het Marketingcongres van de Stichting Marketing. Centraal thema: 'Speed of change'.

Marketingcongres 'Speed of change'

Brussel

Michèle Van der Plaetsen

Omdat het Congrespaleis pal in hartje Brussel gelegen is, nabij het Brusselse Centraal Station en de Keizerlaan, heeft het Marketingcongres dit jaar te lijden van het prinselijke huwelijk. Er zijn op dit ogenblik 12 procent minder inschrijvingen dan andere jaren. Nog maar negenhonderd mensen zijn ingeschreven. Vooral vrouwen laten het afweten, betreurt Georges Van Nevel, voorzitter van de congrescommissie. Bezoekers vrezen niet alleen een moeilijke toegang via de weg, ook via het spoor zou het lastig kunnen worden, vanwege aangekondigde stakingsacties.

De speed of change zal aan de twijfelaars voorbijgaan. Maandenlang zullen de marketingspecialisten in de ban zijn van hoofdspreker Christopher Meyer, zo wil het programma van de Stichting Marketing het. Onder het motto 'Blur. The speed of change in the connected economy' zet hoofdspreker Meyer morgen de toon. Deze CEO van Ernst & Young is coauteur van het recente boek met gelijkluidende titel.

Centrale stelling: traditionele marketingcategorieën vervagen in de connected economy. De auteurs Stan Davis en Christopher Meyer zijn sterk geïnspireerd door Kevin Kelly van het blad Wired. Kelly schrijft trouwens een woord vooraf in hun boek.

De regels van de economie veranderen drastisch, stellen Davis en Meyer vast. Zij concentreren zich op een aantal ontwikkelingen die tamelijk geloofwaardig klinken. In een omgeving waar informatie zich moeiteloos in real time voortbeweegt, krijg je bijvoorbeeld een heel andere prijspolitiek. De Financiële Morgen berichtte eerder over de nieuwste Coca-Cola-automaten die in Japan in gebruik genomen worden. De prijs kan via een chip aangepast worden aan de weersomstandigheden. Hoe warmer, hoe duurder, hoe killer, hoe goedkoper. Ook Meyer haalt dit voorbeeld aan. Manage the supermarket like the stock market is het advies van Christopher Meyer. Ofwel: beheer de supermarkt als een effectenbeurs.

De relatie tussen koper en verkoper verandert ook grondig in de nieuwe economie. De klant levert systematisch informatie en kan gestimuleerd worden om nog meer informatie te leveren. Dat maakt van de klant een verkoper van informatie. Wie goederen verkoopt, koopt tegelijk informatie van zijn klant. En hij is bereid daarvoor een prijs of een voordeel te betalen. Traditionele grenzen vervagen, vandaar blur (vaagheid). Kopers verkopen en verkopers kopen. Thuis wordt kantoor en kantoor wordt een stukje thuis. Het verschil tussen product en dienst verdwijnt. Elk product moet tegelijk een service zijn en omgekeerd.

Ook het verschil tussen de zakelijke wereld en de geestelijke wereld vervaagt. Dat toont Kardinaal Danneels aan door een dag voor het prinselijke huwelijk zijn engagement voor het congres van de Stichting Marketing te handhaven. Daar hij op zaterdag de eredienst voor het prinselijke huwelijk in de Kathedraal van Sint-Goedele en Sint-Michiel voorzit, verzocht hij de organisatoren evenwel zijn tussenkomst van zaterdag naar de vrijdag te verschuiven. Wat gebeurde. Kardinaal Danneels spreekt op vrijdag en volledig pro deo (wat lang niet van alle sprekers gezegd kan worden) de marketingspecialisten toe over de rol van verandering in de Kerk. En over de rol van marketing in de Kerk.

Naar jaarlijkse gewoonte wordt tijdens het congres ook de marketeer van het haar bekroond. Dit jaar zijn als Nederlandstaligen Francis Debeuckelaere (Bacardi-Martini), Dirk Jacxsens (Corona-Lotus) en Dirk Vandekerckhove (Roularta) genomineerd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234