Vrijdag 13/12/2019

Koosnaampjes

Het nieuwe boek van teNeues is op maat van petrolheads. Petrolwhat? In mooi Amerikaans is dat het koosnaampje voor autoliefhebbers. Er komen 99 oldtimers aan bod die in de geschiedenis allemaal een troetelnaam scoorden. Want een nickname, die moet je verdienen, vinden illustrator Helge Jepsen en auteur Michael Köckritz. Quizje voor de ware motorhead: kun je de auto en zijn bijnaam raden?

99 Nicknamed Classic Cars, 49,99 euro via teneues-books.com

1. McLaren M8D, oftewel 'Batmobile' / 2. Maserati Tipo 61 of 'Vogelkooi' / 3. Trabant 601: 'Cardboard Racer' / 4. Volkswagen Kever, ook wel 'Herbie' genoemd

Pink Floyd op je zolder?

Pink Floyd-fans verenigt u. Maandag gaat bij veilinghuis Bonhams in New York de mengtafel onder de hamer waarop de legendarische plaat The Dark Side of the Moon werd gemixt. Het toestel werd gebruikt in de Abbey Road Studios tussen 1971 en 1983. Ook Paul McCartney en The Cure namen hiermee een plaat op. Tijdens de veiling wisselen nog dik 200 andere rockmemorabilia van eigenaar. Waaronder een blokfluit van Jimi Hendrix, brieven van Tupac, podiumoutfits van Cher en een Top of the Pops-gitaar met 39 handtekeningen, onder meer van The Beatles.

Wie online wil bieden, moet op voorhand registreren, meer info via bonhams.com

Zomeruur!

Dikke pech: het weekend duurt één uur minder lang, want de zomertijd staat weer voor de deur. We maken het goed met drie mooie polsklokjes.

1. Less is more: dit uurwerk 'Mono' van het Duitse label Defakto heeft aan één wijzer genoeg, 285 euro, defakto-uhren.de

2. Designer David Guidone inspireerde zich op een kunstwerk van Kandinsky voor dit exemplaar van het Amerikaanse merk Projects. 140 euro, o.a. via dezeenwatchstore.com

3. Heel irritant, dat priemende horlogeknopje als je je pols buigt. Daarom is er nu het Morimoto Edge-uurwerk met één afgeplatte kant. 80 euro, steunen kan tot 11 april via Kickstarter.com

Meester in controverse

Twee maanden geleden ging zijn tweede speelfilm Nocturnal Animals in première. Daarnaast is de Amerikaanse modeontwerper Tom Ford ook volop bezig met zijn eigen merk. Zo lanceert hij binnenkort voor het eerst een collectie mannenondergoed. Wij kijken alvast uit naar de campagnebeelden, want op dat vlak heeft de Amerikaan een reputatie hoog te houden. In de jaren 90 en 2000 goot hij als artistiek directeur een sexy sausje over het toen ingedommelde Gucci. Zijn advertentiecampagne uit 2003 was zo omstreden dat ze uiteindelijk verboden werd. De foto van het model met schaamhaar in de vorm van het Gucci-logo maakte Tom Ford toen samen met fotograaf Mario Testino en styliste Carine Roitfeld. En toen Tom Ford in 2007 zijn eerste mannenparfumcampagne lanceerde, belandde hij weer in de beklaagdenbank. Fotograaf Terry Richardson liet het model poseren met het parfumflesje tussen haar benen en haar borsten. Benieuwd wie er dit keer in zijn team zit.

Binnenkort te koop via tomford.com en mrporter.com

Boven en rechts: de omstreden affiches van Terry Richardson voor Tom Ford. Linksonder: Fords verboden Gucci-campagne.

Vandaag is... vierkant

Modemerk COS blaast deze maand tien kaarsjes uit. En maakt daarom een capsulecollectie met tien items: vijf voor vrouwen, twee voor kinderen en drie voor mannen. De collectie vertrekt vanuit een puzzelidee: elk kledingstuk moet de volledige breedte van de rol stof gebruiken. Dit idee bepaalde het patroon en dus ook de snit van de kledingstukken. Het resultaat: heel grafische - of moeten we zeggen vierkante? - en oversized silhouetten met een knipoog naar Japan.

Nu in de winkel en op cosstores.com

Handymade in Brussels

Wie een stukje Grote Markt bij zich wil hebben, is nu geholpen. Toen de Brusselse Grote Markt in 2015 gerenoveerd werd, zaten de muren verstopt achter levensechte fotogevels (kwestie van al die overgevlogen toeristen niet teleur te stellen). Nadat die 1.200 m2 aan steigerdoek verwijderd werd - de Grote Markt blinkt als nooit tevoren - schreef stad Brussel een project uit. Wie met het beste idee kwam, mocht de doeken hebben. Het eerste voorstel kwam van Pierre-Emmanuel Vandeputte en MAD Brussels, het Mode & Design Center. Het tweede idee van twee maatschappelijke organisaties die werken met mensen met een beperking. Resultaat? Ze bundelden alle krachten en maakten van de doeken 480 mooie tote-bags die ze Handymade in Brussels doopten.

39 euro bij l'Ouvroir, Bodegemstraat 78-82a, Brussel

Ne werkmens, a zet a hier

Vanuit een prachtig kasteel vlak bij Le Mont St. Michel tekent het gelijknamige modelabel al meer dan 100 jaar collecties met een duidelijke Franse toets. Vaak geïnspireerd op klassieke stuks zoals de zeemanstrui en de chino. Dit voorjaar haalden de ontwerpers voor de mannencollectie hun inspiratie bij oldskool workwear, zoals stofjassen en overalls. Het recht gesneden jasje in stijve stof en de broek met grote opgestikte steekzakken zijn ook dik oké voor mannen zonder artisanale atelierjob. Tof: de campagne werd geshoot in de prachtige art-decoparel Villa Cavrois, net over de Franse grens bij Moeskroen.

lemontsaintmichel.fr

De nieuwe collectie van Le Mont St Michel is gebaseerd op oude werkplunjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234